Framme i Kigali

tisdag 8 januari 2019 Kigali, Rwanda

Kigali

Beatrice o Mattias hade bokat biljett på Flixbuss ut till Arlanda så jag hängde på dem. Väl där så tog vi oss upp till avgångshallen o satte oss på en restaurang o åt lite. Där träffade vi sen på flera Pinkare, både de som åker på Gorillaresan o de som skulle åka Sydöstafrika. Känns som att det är väldigt lätta o trevliga människor allihopa. Känner ju Thomas, Benny o Malin sen min förra resa, kul o ses igen.
Så småningom drog vi oss bort till Forex där vi träffade Anders från Rosa Bussarna som prickade av oss o delade ut tröjor mm.
Började med att planet till Addis var ca 1 timme sent att avgå från Arlanda. Vi blev anmodade att gå till gaten o ingen information om att det var sent. När klockan närmade sig avgångstid så ropar de ut att vi skulle få vänta ytterligare 10-15 min innan vi kunde få gå ombord för planet hade precis landat o alltså inte kommit in till gaten än. Det kom från Oslo o skulle plocka upp oss i Stockholm. Kom nog iväg ca 22 istället för 20.50, lite segt o dåligt att de inte kunde komma med den informationen tidigare.
Jag hamnade längst bak i planet o det var en hel del små barn som skrek sig igenom stor del av flygtiden på 7-8 timmar. Fick lite att äta o sen några timmars mörker innan de serverade frukosten. Vi landade runt 6 lokal tid, här var klockan 8. Vårt nästa flyg ska gå 13.40 så vi har ett antal timmar att förströ på denna tråkiga flygplats. Verkar som om alla är uttråkade i sitt jobb här, servitriser, flygplatspersonal mm, de ser inte alls ut att ha kul på jobbet. Lite trist, skillnad mot oss som alltid har kul på vårt jobb 😊

Till slut kom vi iväg o landade i Kigali efter ca 2 timmars flygtid. Hann med lite mat på det planet med. Väl framme var det passkontroll o visum som skulle in i passet. Hade redan betalat så det gick ganska snabbt. Hämta väskorna o ut o träffa personalen som hämtade oss i den Rosa Bussen. Reseledare o matansvarig är Jenny, chaufförer Pelle o Robban. Tog ut lite rwandiska pengar i bankomaten, 100 dollar är 100 000 pengar, man känner sig rik för en stund.
En kort tur, ca 5 min till campingen o väl där dags att försöka få ordning på packning o sen lite information. Det är trångt, vi är 22 personer i denna gamla buss. 3 st lämnar oss efter gorillorna så då får vi lite mer utrymme.
Gemensam middag på campingen, buffé med jättegod mat o sen nattinatti. Jag sov inne i bussen i natt.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige