Dag 52 - Te Anau

tisdag 8 januari 2019 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Detta är dagen då Thomas åkte. Först buss till flygplatsen i Queenstown, därifrån flyg till Auckland, sen vidare till Dubai 17 h och sen Stockholm. Turligt nog för honom åker han Emirates business class så han har värsta lyxresan hem så det är inte jättesynd om honom, mer tråkigt att han behövde lämna 3 dgr innan vi andra åker men jobbet kallar. Björn och jag körde honom till bussen vi 06.30, bara ett kvarter från vårt hus o sen var det ju ingen idé att lägga sig igen även om sova var det mesta jag längtade efter efter ännu en sömnlös natt.

Kl 9 stod Mia och jag redo på en hästgård för dagens aktivitet, ridning 2 h. Tyvärr fick vi sällskap av ett amerikansk familj med en superjobbig dotter, typiskt ensambarn... och det präglade hela ritten som mest handlade om att promenera omkring på kullarna, hade ju hoppats på lite drag under galoscherna men vi fick bara trava en kort stund och jag tyckte att det kändes väldigt konstigt. Min häst hade också ett lustigt sätt att ta sig nedför branten. När jag efter ritten påtalade detta fick jag veta att det var normalt för hästen var gammal travhäst som dessutom är passgångare. Inte konstigt att det skumpade som någon slags halvgalopp. Vi fick i alla fall se fina vyer och det var skönt att komma ut och göra nåt.

När vi kom hem gjorde jag lunch på våra rester som det fanns gott om. Potatisen som hängt med ett tag på resan kom nu till användning. Så da! Där fick mitt resesällskap som tyckt att potatisen skulle slängas på de två senaste ställena redan. Men här slösas det inte med någon mat! Efter lunch sprack himlen upp och det var ljuvligt skönt att ligga i trädgården. Hann läsa tre hela tidningar och vila en stund. Hade behövt sova men se nej det ville sig inte.

Sen gick vi ner på stan och åt en glass innan det var dags för den 32 minuter långa filmen ”Shadowlands” (som är den engelska översättningen av det maoriska  Ata Whenua) som är filmat från helikopter över Fiordland vid alla årstider. Man fick se glaciärerna och vattenfallen uppifrån och kusten - på klara dagar. Samtidigt berättades historierna från både maori synvinkel och historien om hur de första vita bosättarna som kom var säl- och valfångare och hur det sedan utvecklats därifrån. Hur man nästan utrotade pälssälen och flera fågelarter, t.ex Kea och Takahe som bara finns i 5000 resp 200 exemplar idag. takahen trodde man dött ut när man hittade några och nu har man planterat in dem i områden där de är relativt skyddsde men de liksom en stor del av fågellivet försvann när man i slutet på 1800-talet förde in djur hit utan naturliga fiender, t.ex. röd hjort, possum, stout och råttor. De har tagit  kål på mycket och man har under enorma nationella kampanjer försök skjuta av eller giftdöda dem utan större framgång men beståndet hålls ändå i styr men tar stora resurser. Samma sak har det varit med olika växter, buskar o träd som förts in. Nu kämpar man bl.a. i Fiordland mot en snabbväxande buske som inga djur äter och som ställer till det. Så går det när människan håller på och manipulerar med naturen.

Idag får ingen bo i Fiordland utan under högsäsong bor där drygt 200 människor i särskilda personalbostäder och utanför säsong bara lite viltvårdare, vägarbetare m.fl. som har en uppgift här. Pga det myckna regnandet och värmen på sommaren växer här laver och mossor i denna alldeles säregna regnskog som tjock ligger över kullarna. Kusten med sitt öppna hav och vindpinade klippor, öar och grund med hela det unika marina livet. Maffigt att se det hela på storbildsduk när man bara sett en promille av det hela från land och vatten.

Efter bion gick vi en sväng längs Lake Te Anau och sen gick Mia och Björn och åt Indiskt medan jag hick hem och gjorde slut på resten rester som blev till en ljuvlig pasta som jag i lugn och ro intog i trädgården. Sen ägnade jag precis hela kvällen åt att ladda upp 3 gamla inlägg på resedagboken, gå igenom foton och sanera i dem. Först 23.30 släckte jag lampan.

Tine Asplund
Senast aktiv - från Wanaka, Otago, Nya Zeeland