Bangkok

fredag 28 december 2018 Bangkok, Thailand

Halloj,

Nu har vi varit 2 dagar i Bangkok, Karros födelsestad.

Vi bodde ganska bra i ett område ca 10 minuters gångväg från Khao San Road. Det var mer som ett Hostel än hotell men det passade oss perfekt. Området var fullt med hostels och det fanns gott om backpackers. Priserna på maten här var också mycket lägre än gamla backpackersfavoriten Khao San Road. Man fick en fried rice chicken för 50 bath så det var perfekt.

När vi kom fram till hotellet så checkade vi in och sedan gick vi bara ut och åt och sedan gick vi hem och lade oss.

Dag två så tog vi oss ner till Chao Phraya floden för att åka en tur in i kanalerna. Kändes lite halvhjärtat och mer som en transport fram och tillbaka tyckte jag men de andra gillade det.
Väl iland igen tog vi oss bort till Khao San Road för att kolla läget. Detta brukade vara himmelriket när man letade efter kopior av olika slag och annat krims krams. Nu kunde man närmast likna det vid shopping på flygplatserna, inte särskilt billigt längre men folk handlar ändå för förr var det minsann billigt. Försäljarna var inte speciellt intresserade av att göra affärer för det kunde säkert bara invänta kvällen när berusade ungdomar köpte deras grejer utan att pruta.

När vi ätit tog vi en tuk tuk till Wat Intharawihan (standing buddha). Där visade vi barnen hur man förvarade askan av sina döda i glasskåp i muren vid templet. Själva buddhan är 32 meter hög så den är ganska häftig.

Dag två ställde vi klockan för att komma till Grand Palace när de öppnade för att slippa köerna. Det funkade ganska bra för vi kom in snabbt men det fylldes snabbt på med folk så det var inte så att vi var själva precis. Ni som varit på Grand Palace vet att det är ett mäktigt ställe som började byggas 1782 när man flyttade huvudstaden till Bangkok från tidigare huvudstaden Ayuthaya. De kommande  århundradet byggde man till och förändrade området tills det slutligen bestod av över hundra byggnader. Alla med sin speciella funktion. Det fungerade som bostad åt kungafamiljen, huvudtempel åt hängivna troende och högkvarter för viktiga politiska administrationer. Det är otroligt vackra byggnader med detaljerade mönster så det tar sin lilla tid att ta sig igenom hela området.

När vi stångats med en massa människor ett par timmar så tyckte vi det kunde vara skönt att hänga lite i en park. Vi hittade en muromgärdad park där det fanns 2 utegym och en damm där man kunde se varaner, kattfiskar, guldfiskar och sköldpaddor. Vi avslutade med at äta på McDonalds till barnens stora glädje.

Vi åkte tillbaka till hotellet och duschade av oss på familjen Modigs rum för vi hade checkat ut på morgonen. Nu väntade en tur med nattbuss ner till Ranong som ligger på västra sidan på gränsen till Burma. När vi kom till busshållplatsen kunde vi snabbt konstatera att det nästan bara var vi som inte var från Thailand. Efter lite letande hittade vi mamma buss polis som Karro kallade henne. En barsk Madame som var van att man lyssnade på henna.  Vi åkte VIP buss där man kunde fälla sätena så mycket att man låg som i en säng och det var bara 3 säten i bredd så man hade gott om plats. Det var tur för resan tog hela natten (10 timmar).  Vi kom fram 6.30 på morgonen efter och vi väcktes bryskt av mamma buss polis som konstaterade att vi var framme strax. Yrvakna gick vi av bussen och letade efter en toalett. När jag kom tillbaka var redan våra grejer lastade på en tuk tuk för att ta oss till piren. Nu hoppades vi bara att vi skulle hamna på rätt pir. Det gjorde vi och här kan man säga att vår ö-luff började så det får ni läsa mer om i vårt nästa inlägg.

Kram kram

Jonas Komstedt