Södra hamnen
Södra hamnen

Kaikoura

tisdag 8 januari 2019 Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Tisdag 8/1
Frukost med te, yoghurt och rostat bröd. Gott! Får byta rum eftersom vi vill stanna en natt till. Vi hade ett extra rum med två sängar. Nya rummet har ännu bättre utsikt och bilen står bakom huset. Invändigt är det fjällstuga med kraftig stockpanel så vi känner oss som hemma. Tar en sväng med bilen till South Bay. Har ligger båtarna som gör havsturer. Lågvatten när vi är där. Fortsätter längre in på vägen. Där finns två stora ramper att sjösätta båtar på trailer. Åker tillbaka till North Bay förbi motellet till Fyffe House, en rosa nybyggarstuga från valfångartiden, Kaikouras äldsta hus. 10 $ i inträde. Björn sitter kvar i bilen men jag tyckte det var sevärd med många detaljer från husets historia. Tar en sväng till affären. Björn köper öl och kakor till kaffet. Vilar lite på terassen i solen innan vi åker för att äta sen lunch på The Whaler. Åker till Valstationen och får reda på att vår valutflykt är inställd pga tuff sjö… Lite snopet. Vi bokar oss för imorgon samma tid och får rådet att komma 7,30 för att kunna ta ett återbud om vi har tur. Åter vid motellet går vi ner till stranden för att kolla vattentemperaturen. Det är trots allt en del som badar. Tror det kan vara sådär 18 grader i vattnet. Det har varit en varm och solig dag. Vilar en stund innan jag ger mig på att få in bilder i resdagboken. Ost, kex och vin på rummet är inte fel.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand