Waiparas vingårdar och pärlan Akaroa

onsdag 9 januari 2019 Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Ons 9/1
Har ställt klockan på 6. Det blåser ute och vi kollar hemsidan. Utfärderna är inställda hela förmiddagen. Vi somnar om. Efter frukost åker vi förbi valbåtarna som ligger inne alla fyra. Inga valar idag heller.... Lämnar Kaikoura och kör söderut. Vackert och kuperat. Lagom till lunch är vi framme vid Waiparas vingårdar. Vi kör in till Waipara Springs. Vinprovningen ligger tillsammans med restaurangen i en stor trädgård med uteservering. Vi börjar med vinerna. Fyra vita och två röda. De vita smakar klart bäst. Äter lunch en god lunch i trädgården. Det är varmt och soligt så det är skönt med det stora parasollet över bordet. Köper tre vita flaskor innan vi kör vidare förbi Christchurch till Akaroa. Banks halvö är otroligt vacker. Det tog en och en halv timme innan vi från höjderna kunde se viken vid Akaroa. Akaroa visar sig vara en liten pärla, väl värd en liten omväg. Tar en kaffe och en öl på strandpromenaden. Frågar efter lediga rum. Det finns men är lite dyra. Åker en liten bit tillbaka in i viken till A La Villa och får honeymoonsviten med balkong för 180 $. Betalas kontant. A La Villa har fransk flagga. Fransmännen kom hit först av europeerna. Njuter av ett glas vitt på balkongen innan vi åker till den gamla fyren. Fyren flyttades för många år sedan från Akaroa head och ligger nu granne med båtklubben. Fyren är byggd av trä. Åker tillbaka till strandpromenaden där vi fikade innan. Björn åt fish and chips och jag grönläppade musslor. Första gången jag åt det var för tio år sedan på nordön när vi var ute och lunchade med Björn och Annika. Messade henne en hälsning och bild. Avslutar kvällen med kaffe på balkongen.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand