Dag 53 - Från Te Anau till Queenstown

onsdag 9 januari 2019 Queenstown, Otago, Nya Zeeland

Hade svårt att somna igår pga myggor som väsnades och bets när jag skulle sova o  så vaknade jag olovligt tidigt. Det måste ha varit nåt med huset för vi alla har sovit illa alla nätter i Te anau fast sängen o huset varit bekvämt.

Innan vi satte oss i bilen för att köra de dryga 2 h till Queenstown gjorde vi en avstickare till Manapouri. Gick en 30 min promenad på Frasier track längs med Lake Manapouri. Härifrån går utflykterna till Doubtful Sound, en utflykt jag gärna gjort om vi hade haft en heldag till här. Doubtful är mycket längre och bredare än Milford med flera öar och vikar.

Vi såg massor får, bl.a. ett ställe där hjorden föstes ihop av vallhundar.  Det går 6 får på varje invånare (nästan 5 miljoner) här i NZ, en minskning från rekordåret 1982 då det gick 20 får per invånare. Vägen upp till Queenstown heter Southern highway och dens norra del går ut med sjön där det är såå vackert med de mörka bergen som tornar upp bakom sjön. Vi stannade några gånger o fotade.

Vi kom in på rummet på vårt motell Bella Vista på en gång och lämnade bilen på deras parkering. Gick in till stan, åt en äcklig lunch. Tur var vinet gott. Sen shoppade Mia o jag lite medan Björn tog en öl. Efter en glass o lite funderande på hur bäst spendera eftermiddagen och kvällen tog vi bilen bort till Kawarau river utanför stan och bron där fenomenet bungy jump började. Som paniskt rädd för höjder (mår illa bara jag står på en stege) är det inget för mig även om det någonstans i mig ryckte, nu eller aldrig... men när vi stod och tittade på ett antal hopp så kände jag att detta nog inte är vad min onda rygg och leder skulle må bra av, det blev ett himla knyck om även ett mjukt sådan, när linan sträcktes ut. Det var hur som mycket kul och underhållande att se alla andra hoppa och det var ju en härlig miljö. Kände mig så frestad mitt i obehaget. Man kunde även läsa om hur bungy jump börjat på 80-talet med några hängivna. Minns fortfarande hoppet som gjordes från Eiffeltornet. Idag hoppar flera hundra varje dag bara just på den här platsen, de hade även en fjantigt kort bana för zip lining som jag skulle kunna tänka mig göra under rätt förutsättningar. Sen åkte vi tillbaka till stan och ställde bilen vid motellet.
En kort promenad senare tog vi gondolen upp till utsiktspunkten ovanför Queenstown. Fantastisk utsikt, i övrigt inget märkvärdigt. Efter en öl på puben blev det Japansk middag och det som jag sett fram emot blev ännu en äcklig matupplevelse. Tog in hot pot med fisk o skaldjur där de bara slängt ner diverse hela bitar av diverse i något som liknade o smakade diskvatten. Inte ens vinet var gott. Bläääh! Synd att vi misslyckats så kapitalt i en stad med massor små mysiga pubar, caféer och restauranger.

Hade gärna spenderat någon dag i Queenstown och tagit del av deras enorma utbud av aktiviteter och liv. Detta var staden där vi skulle ha börjat vår NZ resa. Har även följt Wendys resa m GA här på NZ och hon ligger ett par veckor efter oss. Inser att fast det kostar en del att åka med dem så ser hon mer än vi till samma pris och spenderar mindre tid på att fundera och planera och tappar inte tid på felaktiga beslut mm. Dessutom har hon bättre flyt med vädret..

Blev en ganska tidig kväll tillbaka på motellet då jag lyckades ladda upp ett par äldre inlägg. Queenstowns wifi överallt är mer utvecklat än på många andra orter.  Najs!

Tine Asplund
Senast aktiv - från Wanaka, Otago, Nya Zeeland