Domes
Domes

En dag i Milwaukee och kalas i Brookfield.

tisdag 8 januari 2019 Milwaukee, Wisconsin, USA

Solen sken och det var 6 plusgrader när jag vakande. Sov jättegott i min säng. Smög ner i köket min pyamas och möttes av Lena som grejade med lite frukost. Med nybryggt te och english muffins satta vi oss framför den öppna spisen och åt vår frukost. Vid 11 åkte vi i väg till Domes, ett kupolväxthus med en tropskt, öken och utställnings kupol. Den tredje domen var tyvärr stägd där julutställningen skullevara. Lite synd att inte få se det. I den tropiska kupolen fanns enormt höga träd och palmer. I en damm fanns stora och färgglada karpar so hoppasdes på lite mat. ett lite miniatyrlandskap, fairyland(feland), fanns. Tydligen väldigt poppulärt här i usa att bygga upp dessa små lanskap, finns massor av saker att köpa. I  ökenlandskapet fanns massor av olika kaktusar, den en vackrare eller roligare än än andra.

Till lunch åkte vi till Arbys för att äta lunch, Lenas favoritställe. Arbys liknar en hamburgeresturan fast istället för hamburgare har man rostbiff mellan brödet och har en stark pepparrorsås. Väldigt gott. Till det drack vi en specialshake med choklad och kaffesmak och potatisskruvar. Jag valde en väldigt kaloririk låda med potatisskruvar med ost, cremefraich och bacon över., gott fast mättande.

Nästa stopp var på Harley - Davidsons museum. Motercykelfabrikn grundat 1903 av William Harley och bröderna Walter, William och Arhur Davidson här i Milwaukee i Wisconsin.Harley-Davidsons motorcyklar är kända för sina klassiskt designade motorcyklar och sitt motorljud.När vi kom in till disken vi skulle köpa biljetterna satt en kvinna i coola glasögon, bara för att det var Elvis födelsedag. Vi fick också dessa glasögon som vi roade omgivningen med. Önskan att ha en egen HD blev ju bara större när jag vadrade omkring bland alla häftiga motorcyklar. Flera olika modelle med olika användingsområden fanns på museet. Det var roligt att få se de första hojarna som såg ut som cyklar. En del var byggda med en glassbox på. Förutom alla vackra hojar har det även tillverkats små båtar, snöskotrar och andra fordon.

På väg hem stannade vi till på Dollatstore för att köpa lite partyprylar till Agnetas barnbarn som fyller 6 år. En rolig butik där allt kostar 1 dollar. På väg dit plinga det till i allas mobiler. Det var ett Alertalarm. Inget trevligt alarm. Det sänds ut till allas mobiler i området när ett barn eller ungdom blir kidnappat, allas ska hålla uppsikt. En 15 årig flicka var fursvunnen. Hon är fortfarande inte funnen. En fruktansvärd känsla. Hoppas att hon hittas. Tydligen ingår Milwakee i ett stråk där det finns ett långt stråk av sexhandel och det försvinner flickor som aldrig hittas och som troligen säljs som sexslavar.

Hemma igen började vi laga korv stroganoff. Det var födedelsebrnet Mikaelas önskemål samt en tårta. Kl 16.40 kom Annikas dotter Therese med sina tre chamerande döttrar. Det var full rulle i köket där barnbranen hjälpte till. Jag och Lena satt vid bardisken, drack vin och tittade på. Vi hade en trevlig kväll med korvstroganoff, tårta och presentöppning. Mikaela hade önskat sig riktigt smink och fick både läppstift och ögonskuggor. Det var tre glada flickor som sprang i väg och sminkade sig och kom tillbaka med olika lyckat resultat :)

När alla hade gott satte vi oss i pyamas framför den öppna brasan, med Annikas berömda te med konjak och såg en bra film. Här trivs jag bra och känner mig så välkommen.Jag somnade nöjd och glad

Kommentarer
Postat av Monica

Kul bilder! Vad trevligt ni har det, ha en fortsatt spännande semester 😃❤