Lunch med Eileen
Lunch med Eileen

En dag i Brookfields och middag med the sweds!

onsdag 9 januari 2019 Brookfield, Wisconsin, USA

Vaknade kl 05.00 och kunde inte somna om, slumrade till en stund när jag tillslut läste min bok. när de andra hade somnat tassade jag ner till tvrummet, tog med te och english muffin och tittade på nyheterna. Trumps shutdow debbateras flitigt varje morgon. Flera människor har blivit utan jobb och får inte ut sin lön. De kommer att behöva sälja sina hus, får inga pengar att köpa mat och kommer bli totalt utblottade. I ett inslag förklarade presdenten att de personer som förlorar sina jobb och inkomster förstår varför han måste göra detta och tycker det är rätt.......ja det finns inga kommentarer till detta.

I dag åkte vi ner till Brooksfied för att äta lunch med en av Annikas grannar. Eileen är nog det mest amerikanska man kan träffa. En charmig dam på 68, välsminkad, lagt hår och med ett stort leende kom hon stilit trippandes och hoppade in i bilen. Hon hade massor att säga och anväde så många härliga amerikanska uttryck, i´m just saying, slank in lite då och då under våra samtal. Medan vi beställde vatten, öl och vin tog Eileen en "starter", en gin och tonic. Peronalen var trevlig och tillmötesgånde. Maten smakade fantastisk, jag beställde lax med lila potatis och lite grönsaker. Saknade lite sås bara. Till det drack jag ett rieslig från usa, sen blev det ett glas chardonnay. Till efterrätt blev det glass, sorbe med annanas och gräddglas med vanilj och ingefära.

När vi åkte hem släppte vi av Elieen hos henne och fick följa med in och hälsa på sin man och Blacky. Mannen heter Dave och verkade trevlig, blacky var en minkpäls hon köpt i sverige. Denna var hon mycket stolt över och i testamentet står dt att Annika ska ärva Blacky.

Sen var det hem och börja fixa med maten. The sweds skulle komma på middag för att träffa oss. Det blev suschi till förrätt, potatisgratäng och grillad fläskfile till varmrätt och cheescake till efterrätt. Vi dukade och lagade mat tillsammans och hade det mycket trevligt. kl 18,30 kom svenskarna. Alla mycket trevliga. Trots att jag inte träffat dem tidigare kände jag mig inkluderad. Lena höll en bildpresentation från hennes resa till alaska för oss. När gästerna gått satt jag, Lena och Annika och pratade en stund. Tillslut kunde jag inte hålla ögonen öppna och det blev dax att sova. Även denna kväll somnade jag nöjd och glad.

Wisconsin och Milwakee är gammalt indiannamn. Flera olika indianstammar , Chippewa, Dakota Sioux, Fox, Huron, Iowa, Kickapoo, Mohican, Miami, Munsee, Iroquois, Otoe , Potawatomi, Tionontati and Winnebago hade sina territorium i Wisconsin. märks på namnen. Hit komFransmannen Jean Nicolet var den första europén som upptäckte Wisconsin när han gick i land nära det som idag är Green Bay 1964. Frankrike kontrollerade området fram till 1763 då det blev brittiskt. Från och med 1783 har området tillhört USA. Man tror att de första indianerna kom hit för 10 000 år sen. Runt 1871 hade de flesta indianerna satt i resevat. I dag har indanerna ensamrätt och äger alla kasinon i Wisconsin. Många svenskar kom också hit. Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var det många skandinavien som lämnade sina hemländer för att söka ett bättre liv i Amerika och de blev den tredje största etniska gruppen. Tillsammans med norrmän, danskar och finnar slog sig många svenskar ned i distrikten i norr och väster och blev de ofta verksamma som gruv- och skogsarbetare och jordbrukare.