Strategisk krigsföring

fredag 11 januari 2019 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Som jag har berättat innan finns ett träd utanför Black Coral där ljusskygga människor samlas, inte mycket annan skugga i närheten. I morse när vi kom dit hade någon ställt ut en solsäng och paxat en stol, med stor klämma som höll fast handduken. Vi hittade en spott innanför där vi ställde vagnen och sedan gick vi och käkade frukost. Ut kommer damen som paxat, själv! Varför ta två stora platser i skugga när man är ensam? Hur som helst så börjar krisgföringen från hennes sida, hon flyttar stolarna närmare och närmare och snart är det så tight att vi knappt får ut barnvagnen. Under tiden kommer ytterligare en "long stay" familj som brukar ligga där och lägger ut sina saker, och de är många. Vi erbjuder dem att plocka undan så att de får plats med alla barnvagnar under skuggan, men de klarar sig på den plats som finns. Damen blir mer och mer irriterad och börjar sparka undan leksaker och flytta vår vagn. Vi ignorerar! Hon är dessutom där vid sina stolar max 30 minuter på hela tiden vi är där, på typ fem timmar. När jag till slut kör ut vagnen och ställer bredvid henne istället så att hon skall kunna flytta längre bak så ger hon upp och flyttar. Hela gänget fnittrar och undrar vad som gör en människa så bitter. Som sagt, det händer grejer på Lanta🤣🤣
Idag kom också ryssen till vår by, med en hel armé! Döm om vår förvåning när de dök upp vid poolen, jag tror alla tappade hakan. Koh Lanta har ju varit fredad zon, men nu är vintern här! 3kg guldkedja hade gudfadern runt halsen (14k så klart) ....och speedos. Oklart vad som är värst!
För övrigt har vi haft en fin och varm dag, amatörer som vi tycks vara brände vi oss lite och har således haft aloeverafest här hemna.
Vi började morgonen med en härlig promenad längs hela Klong Dao, så skönt innan solen steker för mycket.
Vi tänkte laga lite korv med mos till middag, men vi var inte så hungriga utan körde klassisk mosbricka med gurkmajo och ketchup! Nu laddar vi för matlagningskursen i morgon!