Musanze

torsdag 10 januari 2019 Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

God middag på den Etiopiska restaurangen igår men brödet var lite ”sådär”. Jag o Thomas delade på en rätt där man fick lite av alla rätterna de hade, serverad på ett stort fat på ett bröd. Delade 5 st på en taxi fram o tillbaka, vi var väl åter vid bussen vid 20-tiden. Förberedde för läggdags men hittade inte mitt myggnät så fick sova utan i natt. Hade en mygga som var runt huvudet på morgonkvisten. Hittade fortfarande inte nätet så ngn har väl tagit fel, får gå på nätjakt i kväll.

Frukost vid 7 idag också o sen riva taket. Åkte kl 8 o körde i ca 3 timmar tills vi kom hit till Musanze. Slingrande vägar upp o ner o dessa vackra vyer. Naturen är så fin. De odlar på varenda sluttning, överallt. Blev kisse- o fotostop innan vi var framme. Framme där vi har bussen, Fatimas nånting, så var det dags o sätta upp busstaket o lägga ut alla madrasser mm. Sen var vi ett gäng som gick ner på stan o skulle äta. Hittade en restaurang o beställde, tog nog 1 timme innan vi fick maten, minst! Jag beställde bara ett fruktfat, en dessert, o blev jättemätt. Melon, apelsin, banan, äpple, mango, papaya, ananas, passionsfrukt o en tamarin tror jag den hette. När vi skulle betala så skulle jag ha pengar tillbaka men servitören kunde inte ge tillbaka med en gång trots att han hade växel från de andra. Det var bara att vänta, vi är ju i Afrika 😊 Jag o Beatrice skulle ha pengar så vi drog oss mot utgången o då sitter en person innanför kassan o räknar alla pengar o lägger i högar så där fick vi tillbaka o kunde ge dricks. Jag hade sagt att jag skulle hänga med på en promenad till ett kvinnoprojekt men de andra i sällskapet hoppade det så jag traskade tillbaka själv. Fick utpekat att gå åt det hållet ??? Kände inte alls igen mig så jag gick tillbaka o hamnade alldeles galet. Kände igen platser vi kört förbi med bussen men inte var det rätt. Fick till slut frågat en cykeltaxi som körde mig, men inte till rätt ställe utan till Hotel Fatima. Där bor vi INTE! Ja, vad göra?? Han stog som ett frågetecken, det kom ngn han kände o så körde han vidare. Kom fram till ett annat ställe där jag inte heller kände igen ingången men de sa att det var rätt. När jag stog o diskuterade med ett helt gäng så kommer Ulla o hon har också åkt cykeltaxi. Vi var rätt men ingången låg på en annan sida! Vilken tur!! Där kunde jag blivit kvar, inget telefonnr till ngn heller, hur dum får man vara. Har nu slappat ett tag o vi får väl se om det blir ngn middag senare eller vad jag hittar på.

Blev lite slappande o bokläsande. Laddade upp lite foton på Fb o så småningom drog vi oss upp mot restaurangen som finns här o beställde kaffe. Tog en himla lång tid men fick gott kaffe i STOR kopp. De har verkligen ingen brådska o det är väl egentligen skönt o känna så men lite irriterande ibland. TIA = This is Africa. Vi gick tillbaka till restaurangen lite senare o käkade middag. Har nu boat in mig o helt plötsligt lågmitt myggnät i korgen bland alla sovsäckar, kuddar mm. Visst är det konstigt!? I morgon blir en tidig morgon, vi ska äta frukost 5.45 för kl 6.15 blir vi hämtade. Jag ska iväg o titta på en speciell sorts apor som bara finns här. Kort vandring på ½ dag. Några ska iväg o vandra hela dagen till en vulkan o ngt ställe där Dianne Fossey hade sin forskning.

God natt alla vänner.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Evelina

Passa dig för att vara ensam i Afrika!

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan