Järnvägsstationen byggd 1906
Järnvägsstationen byggd 1906

Catlins Bluff Te Anau

fredag 11 januari 2019 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Fre 11/1
Får husets stora svart katt som bordsgranne till frukost. En riktig Baggiskatt! Efter frukost tar vi vägen om Dunedins järnvägsstation. Den var stängd igår när vi var där. Den är byggd i fransk renässansstil och invigdes 1906. Så vacker och med oroliga planteringar framför. Domstolsbyggnaderna blev klara 1902 och ligger snett emot. Fortsätter söderut. Området kallas för Catlins efter en av de tidiga landägarna på 1840-talet. Tar en glass och kaffe i Papatowai. Stannar på utsiktsplats och ser ut över Tautuku beach. Fortsätter till Curio bay här finns de fossiliserade kvarlevorna från en 160 miljoner år gammal skog från Jura som kan ses vid ebb. Här ska också finns gulögda pingviner men de syns inte till. Kör upp till utsiktspunkten och spanar i Porpoise bay efter små delfiner men de lyser med sin frånvaro. Vidare till Slope point som är sydöns sydspets. Björn vilar knät och jag går genom fårhagar ner till sydmärket. Det blåser fan på ren svenska men är värt promenaden. Nu siktar vi på Waipapa point. Här finns en fyr och rester av en fyrvaktarbostad gömd bakom hukande träd. Här inträffade Nya Zeelands värsta skeppsbrott när SS Tararua gick på ett rev 1881 och 131 personer förolyckades. Fortsätter till Bluff söder om Invercargill. Nedanför Bluff Hill som gett staden sitt namn ligger Stirling Point och här slutar State Highway 1. Vi fotar skylten precis som alla andra. Bluff är den sydligaste exporthamnen, här ligger en stor fiskeflotta och här går färjorna över till Stewart Island. Vi lämnar Bluff och kör in till Invercargill. Äter på ett turkisk snabbmatsställe på Tay Street. Gott och mycket. Kör vidare norröver. Slättland och sen ser vi höga berg i fjärran. Strax efter nio är vi framme Te Anau. Får ett rum på The Village Inn efter lite rekande. Ost och kex på rummet. Te Anau är den största staden i Fiordland och Lake Te Anau är den största sjön på sydön. Sex mil lång och 417 meter djup.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand