4 januari: Vandring!

fredag 4 januari 2019 Tongariro National Park, Waikato, Nya Zeeland

På fredagsmorgonen vaknade jag åter med huvudvärk och illamående när Pers väckarklocka ringde klockan 6, vilket var jobbigt...  När Per hade vaknat låg jag kvar lite till innan jag skjutsade honom för att få påbörja ”Tongariro Alpin crossing”, vilket han längtat efter. Vädret var soligt och ganska skönt, vilket vi alla gladdes åt. När jag kom tillbaka mådde jag så illa av min migrän att jag kräkte och hade önskat att kunna gå och lägga mig. Det fanns dock inte tid för det utan jag ordnade istället frukost för mig och barnen. Barnen var sedan snälla och plockade undan och diskade efteråt. Per lyckades då ringa mig och sa att vandringen hade varit fantastisk och inte så tuff som han trott. Han hade bara ca en timme kvar och rekommenderade verkligen att jag skulle gå den. Han hade startat kl 7 och hade varit den förste i mål efter 3 timmar (om man bortser från en som startade kl 05.30)! Riktigt bra jobbat! Just nu var jag inte i form att vandra, men ville verkligen, så jag tog lite smärtstillande, packade ihop och begav oss sedan norrut där vandringen slutar, för att hämta upp Per. Han hade fått vänta lite på oss, eftersom den 19,4 km långa sträckan hade gått snabbare än han trott. Jag mådde nu betydligt bättre, vilket kändes fantastiskt och bestämde mig snabbt för att även jag skulle gå vandringen. Jag packade ihop lite solkräm, dricka och energipåfyllning och började vandringen, men i motsatt riktning. Det innebar att jag mötte många vandrare på min väg upp på fjället. Det var soligt och varmt väder! Det var därför lite svettigt redan då jag började gå uppförsbackarna innan jag nått över trädgränsen. Det var många som var ute och vandrade och jag kände det ibland jobbigt att behöva möta alla pigga vandrare som var på väg ner. Efter en liten stund mötte jag den norska mannen med sina två barn. Han hade precis gått vandringen och hade nu bytt med sin fru. Han var van vid de norska fjällen och tyckte att turen var lite väl tillrättalagd...
Efter ca 6 kilometer kom jag upp över trädgränsen och det öppnade sig en fantastisk vy över landskapet och bergen, vilket var mäktigt!... Strax efter kom det par från Storbritannien, som vi träffade igår då vandringen hade blivit inställt. Vi pratade även en stund och sedan fortsatte vägen upp mot de aktiva vulkanerna i området. Den högsta toppen var på över 1800 möh och det var bara mjukt grus i brant lutning på den sista sträckan. När jag nådde toppen hade jag en milsvid utsikt över landskapet med vulkaner, skogar och små turkosa sjöar, vilket var fantastiskt fint, men annorlunda mot vad jag är van vid. Här var miljön karg och det var mycket vulkansten överallt i svarta, gråa och röda toner och det såg ibland ut som ett månlandskap... I slutet insåg jag att jag fick öka takten lite för att komma i tid till 16.15 då vi bestämt att jag skulle bli upphämtad... Jag kom då ifatt mamman i den norska familjen, som gått samma sträcka som jag...  När det bara var ca 1,5 km kvar såg jag att min familj var på väg för att möta mig, vilket var jättekul!
De berättade att de, efter att ha lämnat mig, hade fortsatt upp till orten Taupo, som ligger 10 mil norrut, vid lake Tapou. Det hade varit en riktig turistort med stora, fina stränder utmed sjön. De hade bla myst och köpt pizza.
Efter att ha hämtat upp mig fortsatte vi 2 timmar norrut till Rotorua, där vi stannade vid en ny camping vid sjön Rotorua.
Det var underbart väder, så det gick lätt att få upp tälten. Barnen lekte på lekplatsen medan vi började med middagen. Efter att ha ätit tog vi en promenad ned till stranden. Där var en brygga vi kunde gå ut på och mängder av svarta svanar. De var väldigt närgångna, vilket nästan var lite läskigt, och vi förstod efter en stund varför... Det kom plötsligt en man som hade massor av bröd med sig, vilka han delade ut och gav även till våra barn för att de skulle kunna ge svanarna. Vi stannade kvar en stund, men det började efter hand att mörkna och det var dags för oss att lägga sig och krypa in i våra tält...