The Golden Monkeys

fredag 11 januari 2019 Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

Idag var en tidig dag, frukost redan 5.45 o avfärd 6.15. Det fanns 3 aktiviteter idag, alla med vandring, kortare eller längre. Jag o de flesta andra hade valt att gå o titta på The Golden Monkeys. Man kunde också valt att gå o se Dianne Fosseys grav/forskningsstation eller vandra upp till vulkanens kant. De 2 sistnämnda var mer en heldag medans vi var tillbaka vid bussen ca 12.30 igen. Den enda som gick upp till vulkanen var Benny. Malin skulle också gjort det men hon är förkyld o inte helt kry.
Vi blev i alla fall upphämtade på morgonen o åkte ut i bilar till Vulcano National Park där man fick kaffe eller the o så småningom en liten genomgång. Sen vidare upp till byn där vandringen började. Gick först över åkrar, ängar o lite träd tills vi kom närmare själva nationalparken. Bergen tornade upp sig på båda våra sidor med sina gröna kullar. Det är så himla vackert, går inte att beskriva med bilder heller. Aporna vi skulle titta på finns här på ett område som är några få kvadratkilometer o sträcker sig över Rwanda, Kongo o Uganda. Det finns ca 250 av dem totalt så de är inte så många. Man har sen ca 2002 kommit dem nära o visat att de kan lite på människor så därför kan guider ta oss dit i grupp. Krävs ett tillstånd som man köper o man måste registrera sig med kopia på sitt pass.
Vi började vandra uppför berget genom bambuskog o snår. En hel del typ brännässlor som man fick akta sig för. De brände genom kläderna men smärtan försvann ganska snabbt som tur var. Tog små pauser då o då. Alla i gruppen var klädda i långbyxor o långa ärmar, rejäla skor/kängor o en del hade handskar men 2 kvinnor från Rwanda kom i lågskor, kjol o kortärmat! Efter ca 45-60 min så var vi till slut framme. Vi hade 2 guider med oss plus en beväpnad guide. Man kan stöta på bufflar så det gäller att ha koll. Väl framme fick vi lägga ifrån oss våra ryggsäckar o där mötte ett antal guider som är på pass i skogen hela dagarna för att skydda aporna. Vi hade tydligen tur för aporna var i ganska öppen terräng o ganska oblyga bara man gick försiktigt. Vi kom riktigt nära en del av dem, de var kanske 20 cm från våra ben. Helt fantastiskt!! Gick runt o fotade o bara njöt! Vakterna tog kort på oss o aporna också. Så fina!!
Efter ca 1 timme så var vi ganska nöjda o började vandra tillbaka. Nu nerför o tur att det inte var lerigare för då hade vi väl halkat omkring.

Blev tillbakakörda till bussen o efter ombyte gick vi upp o åt lunch på restaurangen. Blev Goat kebab med pommes för min del, var riktigt gott. Fast det tar tid innan man får sin mat, men som jag skrev igår: TIA 😊

De som gått Dianne Fossey-turen hade kommit tillbaka när vi ätit o de var helt upprymda, de hade sett 3 gorillor alldeles bredvid där de gått! Vilken bonus!!  Benny kom också tillbaka efter en stund o det hade varit en tuff vandring till vulkanen. Hans grupp hade också sett 2 gorillor som sprungit förbi!

Efter lunch lite slappande o sen en dusch, så himla skönt. Nu sitter jag här utanför bussen i värmen o ska försöka få ner lite om dagen som varit helt fantastisk. Fattar knappt allt man sett. Beatrice, Mattias o Karin har åkt iväg för att besöka ett kaffeplantage. Beatrice o Mattias har precis avslutat sitt café i Falkenberg o ska väl så småningom starta ett nytt där de bor. Deras kaffeimportör tar sitt kaffe bl.a. härifrån nånstans, inte stället de ska besöka men det är ändå ngt de gärna vill se.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige