Packat och klart.
Packat och klart.

Stor liten stad.

fredag 11 januari 2019 Hat Yai, Songkhla, Thailand

Sista etappen innan resan hem till Sverige. Ett stopp i Hat Yai för att inte trassla till det med saker och ting om båtar och bussar inte tänker gå efter tidtabell. Folket på San Pita hjälper villigt till och fraktar hela gänget med bagage ner till Pattaya och incheckning till båten som väntar ute vid den förtöjda plattformen ett par hundra meter ut från stranden. En lång lång brygga här hade klart underlättat det mesta men då tar man ju sysslan från otaliga taxibåtar som kör folk fram och tillbaka hela dagarna. Lätt kaos råder därute med speedboats som väntar på att fyllas. Men vilken ska man ta? Alla utom vi har fått små biljetter att visa upp men frågar man sig fram går det bra ändå. Vi har knaprat i oss de sista åksjukepillren från förra turen på sjön och det kanske var en bra idé eftersom det går undan och är ganska höga vågor även denna dag. Har en medpassagerare under uppsikt som ser ut att ha det väldigt jobbigt den första halvtimmen innan hon tydligen vänjer sig. Skönt, det finns liksom ingen stans att vända sig på dom här båtarna förutom det egna knät om oturen skulle vara framme. Nästan 1,5 timme senare når vi piren i Pak Bara. Nu blir det en stund av väntan innan taxin är redo att köra vidare. Den utnyttjas till att äta glass och besöka bekvämlighetsinrättningarna. Vi är inte ensamma i taxin utan det är proppfullt i bilen som tar nästan två timmar på sig att komma fram. Vi kommer fram endast en kvart efter utsatt tid men frågan är om våra ryska medresenärer lyckades lika bra. Hon började ifrågasätta valet att åka till stan med oss innan flygplatsen. Kan bara hålla med, dom hade visst bara 45 minuter tillgodo när vi släpptes av och det kan aldrig ha funkat.
Installerade på The three lifestyle hotel kan alla pusta ut en minut innan vi måste hitta nåt att äta, klockan är typ halv tre nu och ingen har fått något ordentligt i sig.
Och då kan det hända att man för en gångs skull blir glad att se en McDonals...
En stund av irrande i två gallerior resulterade inte i något annat en ett par påsar chips. Läge för en dusch på det i våra ögon riktigt lyxiga hotellet, här har vi till och med en sån där fin toalettstol som både tvättar och blåser om man törs använda alla funktioner. Ut på stan igen, hittar stans enda geocache som inte är så välbesökt. Några cocktails på Centara och kvällen är till ända. Vi får titta lite med på stan i morgon innan det är dags att åka till flygplatsen.

Anders Lindell
Senast aktiv - från Hat Yai, Songkhla, Thailand