Waterfront
Waterfront

Kapstaden

fredag 11 januari 2019 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu börjar vår resa ta slut och vi är i Kapstaden. När vi närmade oss Kapstaden blev det mer och mer vinodlingar och till slut var det de enda odlingarna vi såg. Naturligtvis var vi på några vinprovningar och den druvan som är speciell för Sydafrika och som inte odlas någon annanstans  pinotage. Den lite fuktiga luften och den starka solen men inte alltför varmt passar druvorna bra. Temperaturen på resan har varit mycket växlande, från 42 grader i Krugerparken till 14 grader och stark blåst dagen efter i Swaziland. Sen har det varit allt därimellan, men inte mycket regn. I Kapstaden har vi bott i hamnområdet eller Waterfront som det kallas numera. Man har renoverat hela området och nu är det mycket populärt med en mängd restauranger och affärer. De gamla silosarna har man gjort om till hotell och vi bor i ett av  dessa hotell. Vi besökte en jättefin och stor botanisk trädgård, fina gamla kvarter som renoverats upp och där husen har olika kulörta färger. Vi gjorde även ett försök att åka upp till Taffelberget, men tyvärr var det ett molnhöje på berget denna dag, vilket det ofta är på sommaren, så utsikten därifrån var inte så bra. Det var däremot fint att gå omkring där uppe då växtligheten var väldigt speciell. Så får vi tacka för oss för denna gång. Vi har fått uppleva massor och är mycket nöjda. Resebyrån vi har åkt med är Sydafrikaresor och vi har haft en perfekt guide.

Anna Konda
Senast aktiv - från Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika