Dag 55-56 Hemresan

lördag 12 januari 2019 Stockholm, Stockholms län, Sverige

05.15 ringde klockan och jag försökte vara tyst och smyga mig iordning. 05.45 hämtade shuttlen mig o 9.30 lyfte vi mot Hong Kong 30 min försenade för att vi väntade på några passagerare och med tanke på alla utropen så verkade det vara så på alla flighter... man bara undrar..

i vanlig ordning lyckades inte check-in automaten läsa mitt pass eller var nu felet uppstod för som så många gånger när man tagit sig igenom alla stegen får man upp meddelandet att jag inte kan checkas in utan måste uppsöka assistans. O såklart ska då någon ärtig liten människa göra om allt på automaten som för att bevisa Tt det går... omså för det inte det. Just denna gång tror jag dock att strulet blev till min fördel. Först gladdes jag åt min fönsterplats, nästan ett måste för att hantera min flygrädsla som verkar bli värre för varje flygning jag gör, märkligt.. men också för att det är enda chansen att eventuellt somna. När jag kom ombord på Cathay Airways och så min plats blev jag ännu nöjdare. Den låg på raden bakom nödutgången men med inget säte framför mitt säte så jag kunde ha benen raka. Var dödstrött när jag kom l bord men åndå kunde jag inte sova på flighten, skit också, hade tänkt slumra en stund för att orka med en lång vaka och sen försöka sova lite längre (med hjälp av sömnpiller Mia skickat med) men se nej, så blev det inte... istället såg jag Red Sparrow som var riktigt bra, Papillon som jag sett för länge sen o nu ville se igen och så Forest Gump som jag tänkte ge en chans till... insåg att jag nog sovit mig genom större delen av filmen förut f jag mindes bara några korta delar. Tyvärr missade jag sista timmen även denna gång så jag har lite att ta igen fortfarande. Fick frukost o lunch och snacks däremellan på denna 11 h flight. Bredvid mig satt ett ungt indiskt par som smaskade högljutt när de åt och åt smöret m fingrarna, najs. I övrigt sov de precis hela resan.

I Hong Kong flöt allt på, jag hade ju inget bagage att plocka ut och det var ingen kö till passkontrollen och bussbiljett hade jag också redan sedan mitt förra besök. Hade eg. Bara två mål för kvällen och det var att se lightshowen vid stranden och att äta gott, vilket jag gjorde Sen hade jag tänkt häng på nattmarknaden men den var under uppbyggnad när jag kom så det fanns inte så mkt att se på där annat en ett stort antal prostituerade, tror jag i alla fall, som stod och hängde i sina korta kjolar i portarna längs marknaden. De allra flesta var söta och oförstörda så jag lade inte märke till dem först men deras lättklädda utmanande stil sa mig att detta inte var några skolflickor direkt. Sen var jag så fruktansvärt seg o trött så jag orkade inte vara kvar i stan och somnade direkt jag satte mig på flygbussen. O eftersom jag tedan var incheckad gick allt fort och så hade jag då 3 h att roa mig på flygplatsen. Roa och roa...  både paddan och telefonen hade nästan slut på batterier så jag ställde mig vid en laddningsstation. O på 3 timmar med bra wifi hinner man ju ladda upp två gamla inlagg på Resdagboken och det hör måste vänta tills jag kommit hem. O aldrig mer sedan att jag tänker krångla med den, till nästa resa måste jag hitta en annan lösning.
Så småningom blev det iallafall dags för boarding. Denna gång var jag mindre lyckosam med placeringen. planet var knökfullt så det fanns ingen möjlighet t byte heller. Visserligen vid ett fönstersäte men stolen var långt ifrån och det gick inte att luta sig mot vägg/fönster. Bredvid mig denna gång satt ett kinesisk par och hon bredvid mig satt och snöt sig stup i kvarten så nu vet jag vad som väntar...

kämpade att hålla mig vaken m somnade till ett antal gånger innan den äckliga middagen som jag åt 1/3 av. Försökte se film m somnade bort. Måste ha sovit 3 timmar för när jag vaknade var det drygt 5 h kvar på resan. Då bestämde jag att ta sömntabletten och förvånad över att det funkade, plötsligt bara somnade jag igen och sov 3 h till.. så tjohoo, lyckats sova hyfsat mycket denna flight.
Planet landade i Helsingfors vid 5-tiden,15 min innan utsatt tid, motvinden t trots. De 2,5 h i Hesa gick sedan snabbt, där fanns en del kul att shoppa och så blev det kaffe och ladda telefonen eftersom den inte funkade på planet samt byte till svenskt SIM-kort. O till Stocholm är det sedan inte långt.

Sitter nu på Arlanda express och avslutar min Resdagbok för den här gången när jag på den 56:e dagen återkommer hem efter arr ha varit borta i nästan 2 månader. Längtar efter min familj och ska idag fira Joar som fyller 22.

Det har varit en underbar resa med många härliga minnen och upplevelser men det känns jättebra att komma hem och ta itu med vardagens utmaningar och upplevelser. Har så mycket som väntar på mig därhemma så de komma de månaderna kommer att gå snabbt och sen är det sommar och stugisliv. Jag är så lyckligt lottad i livet!
So long!
Tine