Lunch på Taco Bell
Lunch på Taco Bell

Etapp 2, vi styr kosan mot Bozeman!

fredag 11 januari 2019 Bozeman, Montana, USA

Vaknade som vanligt klockan 5 på morgonen fast kunde somna om och sov enda till kl 7,30. Denna morgonen var det tyst i huset och jag smög upp, kokade tre, rosta en english muffin och satte mig nere i tvrummet. Solen sken och det var kallt ute.Började titta på mina bilder från gårdagens besök på Art museum. Kändes både spännande att få åka vidare fast också sorglit att behöva säga hej då till Annika ocg familjen. Dagarna här har vart roliga och fartfyllda.

Vi hade några ärenden vi ville hinna med innan vi tog bussen tillbaka till Chigago och flyget till Bozeman. Nere o Brookfield finns enorma butiker efter vägen. Den ena större än den andra. Jag hoppade in på Dollar store för att köpa några grejer och sen blev det Target där Lena skulle handla till sitt barnbarn. Vi hade inte riktigt tiden på vår sida men vi hann med en snabbrunda. Utbudet på varor är enorm och denna butik kommer man inte ut ifrån utan att spenderat lite pengar, ungefär som när man är på IKEA. Det är gratis att gå in men det kostar pengar att komma ut. Jag "sprang" förbi en blus som följde med ut ur. En rolig butik vi var inne i heter Bernard. Ungeför som bauhaus fast tre gånger större. Hade inte det vart stora hav mellan sverige och USA hade jag lätt kunnat ta bilen hit, handlat massor av prylar, fyllt bilen och kört hem.

Amerika är också snabbmatens meeka, lika många butiker i området finns det snabbmatskjedjor. I dag blev det Taco Bell. Vi åt lunch på plats och det var lika bra att fylla magen då vi inte skulle äta förrän vi var framme i Bozeman.

Det blev ett tårfyllt avsked, jag har aldrig vart bra på att säga farväl, blir alltid så rörd. Vi kramades vid bussen och vinkade hejdå. Bussresan mot Chigago tog dryga 2 timmar. Det gick snabbt då Lena och jag alltid har massor att prata om. Framme i Chigago hoppade vi glada av bussen och förväntasfulla checkade vi in. Peronalen på flygplatsen var inte lika glada, samtliga 5 peroner vi mötte innan vi var igenom behövde nog skickas på charmkurs. Inte ett leende bjöds de på och de såg mest besvärade ut när de behövde svara på våra frågor. När vi väl var igenom allt, det tar sin tid i USA med alla kontroller,tänkte vi leta reda på en Starbuck. Vi ville så gärna ha vår chailatte. Vi började leta men hittade ingen. Mycket underligt tyckte vi och vände tillbaka. Då ser vi Starbuck och det visade sig att vi hade stått en meter i från med ryggen mot cafét.

Vi fick vårt te och gick till vaår gate för att vänta på Henrik som skulle landa med flyget från köpenhamn. Under tiden kom det en kille och satte sig framer oss och sa, hello ladies! vi hälsade. Efter en stund frågade han om vi skulle vara här två timmar. Jag sa nej, sen frågade han om vi kunde passa hans väska. Utan att tänka så mycket på det sa jag ja. Han gick i väg och då började jag fundera på om detta var enbra idé, han hade verkat lite stissig. Han kom dock snabbt tillbaka för att fylla på sin elektriska ciggaret och gick sen igen. Phu tämke jag han ska nog bara röka. Men han kom aldrig tillbaka inna vi skulle gå på planet. Det kändes lite olustgt så jag informerade peronalen om väska som stod kvar.

På planet träffade jag en kvinna som frågade om vi var från svergie. Hon hade bott där några år och nu var hon tillbaka i USA. Det visade sig att hon släktforskat och hade avlägsna släktnigar från göteborg men hade inte kunnat lokalisera vilka de var än. Det var riktigt roligt att komma in på Bozemans lilla flygplats. Det ser presic lika dant ut som sist. Träskulpturet i snidat trä lita var stanns och avgutningar av olika dinosariehuvuden. Montana är ett ställe där många dinusaurer har hittats och det finns ett stort museum här med massor av skelett. Vi besökte museumet sist vi var här och jag fick ta på ett 80 miljoner år gammalt ben då. Henrik gick och hämta ut bussen vi ska ha och så åkte vi till vårt hotell. Vi bor på samma hotell som innan. Klockan var över 24.00 och vi var hungriga. Glada att vi var i USA och det går att beställa pizza dygnet runt så fick vi en varm, doftande pepperonipizza levererat till vårt rum. Väldigt gott. Vi ahnn även med att få i oss en kopp te med konjak och råsocker innan vi släkte lampan för att sova.