Kabale o Lake Bunyonyi

lördag 12 januari 2019 Lake Bunyonyi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Frukost 7 o efter disk o taknedfällning så åkte vi iväg runt 8.00. Tog kanske 30 min till gränsen mot Uganda. Där fick vi först passet kollat av en vakt på Rwandasidan. Sen över gränsen. De kollade vad vi hade i temp mot våra huvuden o sen skulle vi fylla i en bok med namn o varifrån vi kom samt vad termometern visade. Därefter fylla i ett utpasseringskort, som väl ingen ens kollade, sen stämpel ut o i dörren bredvid stämpel in i Uganda. Därefter växlade vi lite dollar till lokal valuta av en av alla pengaväxlare som gick omkring o ville ha vår uppmärksamhet. Sen fick vi hoppa på bussen igen o köra vidare. Vilken skillnad på renhet! Direkt efter gränsen så var det skräp överallt, trots att de bor så nära.

Vi körde kanske i 2 timmar innan det blev kissestopp. Vacker natur även här. Vägen slingrade sig utefter bergen, upp o upp o sen lite ner. Branta stup neråt. Kom så småningom fram till Kabale där vi handlade vatten o snacks så vi klarar gorillaturen. Fortsatte till vår camp vid Lake Bunyonyi. Ligger så vackert! (känner att jag upprepar det ordet hela tiden 😊) Det är en jättestor sjö, o jättedjup. Finns tydligen 29 öar i den. Campen ligger på sluttningen o här finns även stugor o tält man kan hyra in sig på.
Väl framme så skulle taket upp o lunch lagas. Hann med att kolla in sjön innan lunchen som idag var pastasallad, jättegott. Fick en påse lördagsgodis efter maten, det hör till när man åker med Bussarna. Efter maten så bytte jag om o tog mig ett dopp i sjön. Var nog som hemma på sommaren, kanske runt 20 grader, skönt när man väl doppat sig.
Vi har nu fått info om gorillavandringen i morgon, vad man ska ha med sig mm. Sitter utanför bussen o dricker ett glas vin o pratar med resekompisarna. Blir väl en tidig kväll, ska åka härifrån kl 5.30 i morgon.

Vi har det toppen, hoppas ni också har det

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Anette Orrefalk

Ljuvliga resa, spännande morgondag, vet du jag saknar en ”kartbild” vart du är, kan du prestera det på dina olika tripper så är det ännu trevligare att läsa din mysiga blogg. Va observant på silverryggen . Kramis Anette😍

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 16 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan