Mot Yellostones nationalpark!

söndag 13 januari 2019 Gardiner, Montana, USA

De stora stövlarna åkte på kändes väldigt klumpigt, och klockan 8.30 lämnade vi Bozeman. Solen sken och det var kallt. Vi fick skrapa rutor både på utsidan och insidan av bussen. Alla var lika glada och förväntansfulla.  Henrik informerade att den som såg första bisonoxen skulle bjuda alla på vin till middagen.

Vägen dit var snöfri. Tyvärr har det inte snöat så mycket så det var mycket barmark och inget böljande snölandskap. På vägen mot Yellowstones nationalpark såg vi Vithövdad havsörn, det är USA:s nationalfågel, wapiti hjort och svartsvansad hjort. En skylt på väg mot parken visade att vägen till Gardiner och Cook City var öppna. Än så länge har inte Governtment shutdown fått hela parken stängd.

Vi lunchtid rullade vi in vid norra porten, grindvakten tog emot oss. Vi körde den långa, slingriga vägen upp till Mammoth Hot spring. De höga bergen reste sig majestätiskt längs med vägen och från de varma källorna kom det rök upp från marken. Uppe vid hotellet var det nästan folktomt. Bara de små stugorna var öppna medan hotellet var stängt för renovering. Några få Wapithjortar gick på sluttningarna. Vi körde förbi mot Lamar Vally. Bensinstationerna var stängda på grund av Trumps stägning av statliga funktioner. Det fanns rangers, parkvakter, ute på vägarna som jobbade utan lön.

Temperaturen varierade mellan – 5 till -15. Men solen sken så starkt så det kändes inte alls kallt. Inne i parken var det lite mer snö fast det var mycket barmark också. Lena var den som såg de första bisonoxarna. Dagen bjöd på mång olik motiv. Vi såg bisonoxe, 7-8 olika coyotes, örnar, svartsvansad hjort, örn och ett fantastiskt landskap. En av de coyotes vi såg var lite gammal och sliten och brydde sig inte så mycket om oss.

Till lunch hade vi picknik och vi åt utomhus medan solen strålade. Vi åkte fram och tillbaka i dalen och fotograferade olika motiv. Vi mötte på en rolig fotograf som matchade sina kamouflagekläder med likadant skydd på objektiven och stativ.

När solen började gå ner åkte vi ner Gardiner, den lilla byn nedanför parken. Eftersom hotellet inne i parken renoveras bor vi nere i dalen. Vi var rätt tröttna och lite frusna när vi checkat in så jag och Lena tog var sin Annikas specialare, te med konjak ocj råsocker i för att få upp värmen. Kl 19.30 samlades vi för att äta middag. Det blev bisonburgare med pommes. Sen blev det att ladda ner, titta och sorter dagens foton. Tyvärr blev mina oskarpa, som alltid. Jag får inte till skärpan och jag förstår inte varför. Efter en kopp av Annikas specialare var det dags att sova. Frukost i morgon bitti startar kl 06.00