Franz Josef, Panncake Rocks och Otira Stagecoach Hotel

måndag 14 januari 2019 Otira, West Coast, Nya Zeeland

Mån 14/1
Soligt och fint ute. En dag med både ”glass” och ”pannkakor”. Efter frukost beger vi oss till Franz Josef igen nu när vädret är så bra. Björn följer med förbi första utsiktspunkten där glaciären slutade 1908, när mormor Maja föddes. Längre fram när det går brant nedför fortsätter jag själv. Det flackar snabbt ut. Vackert med vattenfall och glaciären i bakgrunden. Gången är mycket jämnare och lättare att gå än vid Fox. En sista uppförsbacke med varning för fallande stenar så är jag framme. Avspärrningen ligger 750 meter innan glaciären. Fotar mycket hela vägen. Vänder om. Det är riktigt varmt och när jag kommer tillbaka till bänken vid 1908-skylten sitter Björn där. Han gått ända förbi markeringen för 2009! Vi är så nöjda med att åkte tillbaka hit i fint väder. Sista biten till bilen kommer jag på efterkälken. Björn med ont i knät är klart snabbare än jag med ett megastort och ett mindre skoskav. Hualigen! Vi fortsätter norrut genom Hokitika till Greymouth där vi stannar för lunch på KFC. Här finns apotek så jag kan köpa compeed till hälarna. Känner mig som ny och nu kan jag gå i mina sandaler. Vi fortsätter till Pancake Rocks och spruthålen i Paparoa National Park. Det är ett vackert dramatiskt landskap med pannkaksformationerna och spruthålen. Det blåser bra och vågorna väller in och orsakar effektfulla vattenkaskader och vattenrök. En riktigt fin promenad. Nu kör vi till Greymouth igen. Björn går på bryggeritur på Monteith´s. Jag går inte med eftersom jag var tvungen att byta mina sandaler till stövlar. Funkar inte med mina hälar. Vi delar på de sista tre ölen. Goda. Bokar hotell innan vi kör mot Arthur´s Pass. Otira Stagecoach Hotel är byggt 1865 och renoverat 1902 (ser faktiskt ut som att lite blivit gjort efter det också..). Här passerade diligenserna i en strid ström över Sydalperna innan tåget tog över. Tågtunneln tog lång tid att bygga och då var det fullt i puben på kvällarna. Det ligger mitt i Arthur´s Pass National Park. Helt unikt ställe! Här finns matservering och pub. Åtta rum varav ett ensuite. Varje rum är inrett med gamla unika möbler saker från förr. Allt har en historia. I ett av rummen har Premiärminister Seddon bott i slutet av 1800-talet. Båda gånger då floden svämmat över så han så att säga blivit strandad. Det är smockfullt med antikviteter och gården är full av gamla saker, bilar, kärror mm. Vi tar var sin toast och öl. Huset skakar lätt när tågen segar sig förbi.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand