Träd i dimslöjor tidigt morgon i Lamar Vally i - 24 grader
Träd i dimslöjor tidigt morgon i Lamar Vally i - 24 grader

En solig dag i Lamar Vally!

måndag 14 januari 2019 Yellowstone National Park, Wyoming, USA

Klockan 6,40 rullade vi in i parken. Det var mörkt, kallt och ensligt på vägen, en bil var framför oss.  Vi är på väg till Lamar Valley för att fotografera landskap i dimma. Sakta började himmelen ljusna medan vi körde på den slingriga vägen genom Black Tail och genom Lamar Vally. Det var kallt och temperaturen pendlade mellan -24 och -8. Temperaturen varierar mellan dal och berg, mellan olika ställen i parken.

Det var otroligt vackert när dimman från marken och de termiska källorna svepte in landskapet i vita slöjor. På grund av kylan blev det kortare fotografering på de olika motiven. Vi flyttade oss runt för att hitta fint ljus och förhoppningsvis varg som håller till i Lamar Valley. Vi ville också fotografera buffel med rimfrost i pälsen och rök från andedräkten. Det visade sig inte vara så lätt då djuren lös med sin frånvaro. Vi såg flera flockar med buffel fast de låg ner i snön eller var för långt borta för att det skulle bli  bra foton. Det blev fokus på landskapsfotografering.

Vi såg tjockhornsfår i en slänt som vi fotograferade och några bufflar. Plötsligt såg jag något i några buskar ca 100 m från vägen. Det visade vara en älgko och en kalv. De var lite långt borta för at det skulle bli bra foton. Inte helt lätt att fota. Vi såg även vithövdad havsörn, wapitihjort, svartsvanshjort. De flesta för långt borta för ett foto. Temperaturen skiftar med över 15 minusgrader beroende på om vi var vid floden, på höjden eller i en dalsänka. Vi ett ställe var det hela -24 fast det kändes inte så då solen värmde upp luften.

Även i dag hade vi med oss fika och picknick. Solen värmde upp luften och det kändes mildare, det var nästan vindstilla så vi fikade och åt lunch vi rastplatser. Det var ganska lite bilar i parken och nu börjar vi känna igen lite folk som stannar på utkiksplatserna eller kör förbi oss. En är den roliga mannen i kamouflagekläder i sin tuffa Rubicon med nummerplåten MAN RIG! En husbil och större jeep kör runt och försöker lokalisera vargar. Än har vi inte sett några vargar. Förhoppningen är att de är lättare att se nu när det är snö samt att snart är det deras parningstid.

Här stannar man om det står folk med kikare och kameror och frågar vad de ser. Det händer även när vi fotograferar. I dag var det många fågelskådare ute. Det var en kungsörn som lockade deras intresse. Kungsörnen är i motsatts till Sverige ovanlig i USA så därför deras stora intresse. Vi avslutade dagen med att leta fota wapitihjortar i Mammoth hot spring Efter 11 timmar i parken åkte vi tillbaka till Gardiner och vårt motell. Jag hade glömt min handväska i bilen och sprang ut och bort till butiken för att leta reda på Henrik, vår reseledare. När jag stod vid vägkanten för att gå över vägen kom en svartsvansadhjort och gick efter mig. Den var så nyfiken och kom så nära att jag hade kunnat sträcka ut handen och klappa den om jag velat. Givetvis gjorde jag inte det av respekt för djur och natur fast det var en häftig känsla.

Kvällen avslutades med en god middag, jag åt en insjöfisk och bakpotatis. Sen var det bara att gå tillbaka till rummet och krypa ner i sängen för att titta på foton. Jag var så trött att jag somnade vi datorn och fick tillslut släcka lampan och sova.