Mot west Yellowstone!

onsdag 16 januari 2019 Yellowstone National Park, Wyoming, USA

Mot West Yellowstone

Vi fick lite sovmorgon i dag, frukost kl 6,30 istället för kl 6. Vi hann med en tur till Lamar Valley innan vi skulle hämtas upp med snowchoach kl 12.  I dag kom vi ett steg närmre att få se varg. Några vargskådare stod på rad och blickade upp mot en av topparna på klippiga bergen och förklarade att det fanns två vargar där uppe. En hade precis försvunnit bakom bergskammen och den andra syntes som en lite svart prick. Jag försökte titta fast kunde inte urskilja vilken av prickarna som var den svarta vargen. Tog ett foto för att ha för att visa att det finns en varg på bilden, den syns bara inte!

Lamar Valley tillhör norra delen av Yellowstone nationalpark, här finns de flesta vargflockarna. På 1800-talet sköt och utrotade människan vargarna, och pumorna, då de ansågs farliga. Björnar däremot lät de vara för de var söta. I och med vargarnas frånvaro ändrade hela ekosystemet och det blev för mycket av andra djur. 1995 återinsattes vargen i Yellowstone igen med individer från Kanada. I och med vargens återkomst förändrades hela Yellowstones ekosystem. Till och med floder ändrade riktning då djur fick flytta på sig medan andra kunde komma tillbaka och föröka sig. I dag uppskattas det att finnas ca 110 vargar, uppdelade i olika flockar, inom parken. Utanför parken finns det fler.

Vi körde vidare och kom till min favoritplats i Lamar Valley och där såg vi tre älgar, två kor och en tjur som tappat sitt ena horn. De var lite långt borta för att få bra bilder. Vi mötte en stor bison som stod ensam och lät sig lugnt fotograferas. Jag får hela tiden tänka på att inte överskrida de 25 meter man måste hålla avstånd till djuren, förutom Varg och björn där det är 100 meter.

Innan vi skulle tillbaka till Mammoth Hot Spring fikade vi utomhus. I dag låg temperaturen mellan några minus till 0 grader och det var mulet. Skönt att inte frysa! Medan vi fikade kom en stor korp och satte sig i trädet ovanför, den hoppades nog på att vi skulle tappa mat. Den var rätt orädd och när vi började fotografera den var det nästan som den poserade för oss. Korpen bytte plats och vred fint på huvudet. När vi packat ihop flög den ner på bordet och försökte hitta smulor. Det är förbjudet att mata alla slags djur i parken så vi är noga med att ta med allt. På en platå låg 5 magnifika Wapithjortar, hanar, med stora horn. Vi hade knappt om tid så vi hann bara med några minuter.

Kl 12 mötte vi vår lokala guide och packade in oss i den stora snowchoachen. Med denna får vi åka in på de vägar som inte är öppna för allmänheten. Det var en väldigt häftig känsla att sitta i detta coola fordon. Vi började vägen mot West Yellowstone. Guiden berättade att det var få djur ute i parken där vi kunde köra. Få djur gick att se. Medan vi körde började det att snöa. Det fanns mer snö är vi kom lägre upp. Vintern i år är väldigt mild och det är svårare för djuren. Växlingen mellan milt och kallt väder gör att det bildas en hård skorpa på snön som gör det svårt för djuren att komma ner till gräset. Djuren lever på sina fettreserver som de byggt upp under vår, sommar och höst och de ska hålla de omkring 5 månader det är vinter i Yellowstone. Gräset som finns kvar har låg näring och ger inte mycket energi för vintern. Snön är också viktig för att fylla parken med vatten på våren så milda vintrar med lite snö är inte bra.

Precis som vår guide sa fanns det inte så mycket djur. Vi såg två Coyotes, svanar och en örn fast de var för långt borta för att kunna fota. Vi fick tillslut använda avtryckafingret  när vi kom till  The Norris Area. Ett vackert område med Norris geyser och flera vackra pooler. Norris geyser är den varmaste och  den geyser som varierar mest i sina uttbrott bland Yellowstones geyesrar. Den har det största och högsta utbrottet.  Under 2018 ökade antal utbrott väldigt mycket emot tidigare år. Fram till i dag, 2019-01-16, har den redan haft två utbrott. Här skulle jag kunna stanna och fota i timmar, det finna massor av formationer, pooler och lerpölar som ger fina foton. Vi åkte vidare och fick var sin lite lunchpåse.

Utmed vägen såg vår guide vargspår, vi följde spåren några kilometer innan spåren försvann ner mot en liten å. Det känns som vi kommer närmare att se varg och det var väldigt spännande att följa spåren. På väg mot hotellet vi skulle bo på såg vi en coyotes, örn, svanar och en lite vettskrämd höna utmed vägen. Det började att bli mörkt och vi körde in i West Yellowstone och checkade in. Efter middagen var det lite bildvisning och alla hade väldigt fina bilder. När vi kom upp på rummet tittade vi igenom dagens foton. Det blev inte så många, ca 600 st. I morgon hoppas vi på att få se varg, om vi har tur att de vandrat ner till ett område som vår guide ska ta oss till.