Valsafari och vingårdar

onsdag 16 januari 2019 Nelson, Nya Zeeland

Ons 16/1
Väckning kl 6. Har bokat 7,45. Kollar deras hemsida för säkerhets skull. Står No departure på de första tre turerna!  Inte nu igen… Lika bra att komma iväg nu när vi är uppe. Frukost och packa bilen sen ner till Valstationen för att få pengarna tillbaka. Står i kön när jag plötsligt ser att det står rough sea seasickwarning och inte på no departure på avgångstavlan. Härligt lite grov sjö är inga problem för oss! Mannen bakom disken förklarar noga vilka förhållanden som råder där ute. De har många besökare som inte är vana vid sjön. Säkerhetsgenomgång innan vi åker buss till båten. Tre i besättningen. Kul med en kvinnlig kapten, Jamie. Alla sitter inne när vi kör ut och vi får information om allt. Från att spypåsen är öppen i ena änden så vi inte ska öppna den före användning. De har hänt på riktigt! Till om valar och kontinentalplattor. Vi stannar och kapten släpper ner en sonar i vattnet. Vi hör valen som efter ca en timma nere kommer upp till ytan. När den är på väg upp hörs den inte längre. Spännande väntan. Var kommer den? Sen ser vi valen som blåser och ligger i ytan. Den går upp och ner och blåser några gånger innan den dyker. Då kommer ryggen med fenan och sist stjärtfenan. Vilken syn! Båtarna som är ute har också samarbete med helikoptrarna. Vi kör till ett par ställen till och får se två valar till. Lyckas tom fånga på bild och film. Vi är så nöjda!!! Sedan går vi in till en klippa med pälssälar. Så söta. Tillbaka på valstationen vid 11. Nu kör vi norrut mot Nelson. Stannar i Seddon för lunch. Ser skylten till Yealands vingård och kör några kilometer för att komma dit. Den är enormt stor och expanderar med stora områden nya pålar. Startar med vinprovning och köper med en flaska merlot och en vit. Kör sedan deras vita väg runt på egendomen. Så vackert. De har små babydollfår som håller ordning på gräset och over friendly chickens som springer för att hälsa. Riktigt vacker tur med utsikt över havet. När vi kommer till Wairau vindistrikt så stannar vi på Forrest vingård. Jag prövar sju olika. Köper en god vit petit manseng. I Nelson hittar vi Grambians B&B. John och Ineke Manshanda har två rum för uthyrning. Vi får ett stort vackert rum i det moderna huset och utgång till altanen. Här prövar vi den petita mansengen. God. Huset kan ordna ostbricka för 18$ för två. Passar oss perfekt. Ineke har även ett gott rött vin för självkostnadspris. Livet är härligt!

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand