Hello Amerika't and Viva México!

fredag 18 januari 2019 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Halloj! Detta blir mitt första inlägg för denna resa. Har ju hunnit vara ute en vecka redan fast det nånstans känns som längre. Började ju med att flyga från Göteborg tidig torsdags morgon där snälla Mickan släppte av mig. En kort mellanlandning i London sen väntade långflygningen på cirka 10 timmar till första stoppet Fort Lauderdale. Jag hade researchat lite innan på couchsurfing, sidan där medlemmar både kan ta emot resande från hela världen eller som jag nu då leta efter nån som tar emot mig i sin stad och sitt hem. Där hittade jag Stu, en 45årig trevlig kille som varit på cochsurfing ett tag och som hade bra referenser från tidigare surfare. Så tänkte att han får det bli. Efter sjukt lång tid på flygplatsen (detta land blir man ju bara matt på med alla kontroller och köer) men cirka 2-3 timmar efter landning tog jag en Uber till Stu's hem där han stod och väntade på mig. Rätt trött i både kropp och knopp då tidskillnaden blev 6 timmar bakåt. Men vi promenerade till närmsta centrum för att äta något och han visade mig även vart jag skulle gå för att komma till stranden kommande dag. Det blev ett kort stopp på närmsta supermarket för att handla lite frukost innan hem och bädda iordning sig och sova. Rätt sleten när man vaknade upp dagen efter så tog det rätt lugnt innan jag till slut tog mig ner mot beachen som låg kanske 15minuter bort. Hängde där i stort sett hela dagen och fick även bevittna ett giftermål på stranden samt en kille som körde kitesurfing. Ser sjukt svårt ut men kanske man borde testa :) På kvällen när Stu kom hem från jobb så åkte vi ner downtown för att äta lite, strosa runt i kvarteren och ta en drink med en av hans vänner på en cool mexikansk bar. Dagen därpå gick i ungefär samma anda som den förra, strandhäng, skumma människor på stranden (amerikanare alltså..) Idag fick det även bli ett dopp i det vågande havet, men härlig temperatur va det. På kvällen gick vi till en sportsbar för att kolla Dallas mot Californien i amerikansk fotboll. Stämning får man säga. Även att jag försökte förklara om handbollsvm som pågår för Stu och hans vän, men de va inte helt med på de noterna. Handboll är ju tyvärr inte så vidare stort i staterna.Vi avslutade denna och min sista kväll innan avfärd på en irländsk bar med livemusik. Trevligt värre! Får verkligen tacka Stu för att han tog väl hand om sin gäst och visade mig runt i hans Fort Lauderdale. Han skjutsade mig även till flygplatsen dagen därpå. Och det är ju en annan berättelse i sig. Om jag nämnde att jag var matt på USA och deras långsamma köer för att komma in i landet, ska vi inte tala om hur det va att komma ut ur landet. Makes no sense.. Men iallafall, jag hade tid på mig då jag var där 2,5 timma innan flyget skulle gå, plus att det också skulle vara cirka 45minuter försenat. Så ställde mig i en aplång incheckningskö, då jag inte kunde checka in via automaterna av någon anledning. Noll struktur och allt fungerade väl därefter också. 2 timmar senare va jag fortfarande inte framme för incheckning och jag kände att tiden började bli knaper. Vid typ 10 pers framför mig hade kön stått stilla typ en kvart och jag var tvungen att säga till en i personalen om jag kunde gå före då mitt flyg snart skulle lyfta. Han sa till mig att de redan ropat ut mitt flyg vilket de inte hade men jag fick följa med han fram till en disk. Han pratade i walkie talkie och påstod att jag nog skulle behöva ta nästa flyg som troligtvis va nästa dag. Påpekade att jag stått i denna kö i hundra år och att de nu måste se till så jag hinner med planet. Han menade även att jag skulle behöva ta mitt stora bagage som handbagage, men sa att det inte gick då jag hade massa vätska i det och han måste lösa och checka in det. Efter många om och men och cirka 30 minuter till flyget skulle gå tog han ändå och checkade in min väska med en stor gul lapp som det stod Hot på. Tänkte att jaja nu får det bära eller brista kring väskan, så länge jag kommer med. Sprang mot säkerhetskontrollen och som tur var inte supermycket folk så tog inte så lång tid. Sprang vidare mot gaten där de höll på att boarda fortfarande så jag hade iallafall inte missat det, tur ändå att det var lite försenat. Slutet gott allting gott iallafall och även min stora väska anlände med mig till Mexico.
Så nu har jag hunnit vara i Cancun några dagar och även där körde jag på cochsurfing konceptet. Bodde hos en kille i samma ålder som mig, Rodrigo. En kille med mycket energi och mer pratsam än Stu vilket var skönt och kändes lättare. Han hämtade upp mig när jag anlände på busstationen i Cancun och vi körde mot hans hem som låg lite utanför stan, cirka 10 minuter bort med bil. Senare på kvällen åkte vi till en supermarket så jag fick handla lite smått och gott för det var väldigt skralt i hans kylskåp sa han. Jobbade med att sälja medlemskap på hotell, så han åt typ aldrig hemma sa han. Vi käkade pizza hemma hos honom på kvällen och tjatade om allt och inget. Riktigt bra sett att komma in i landet och få lite tips och idéer om allt och inget. Så min plan dagen efter var att åka till Chichén Itzá men vaknade upp till åska och spöregn, så kände att det inte skulle bli aktuellt att ge sig ut. Somnade istället om lite i den obekväma soffa jag blivit tilldelad, men det fick gå. Tog istället bussen ner downtown lite senare för att promenera runt och upptäcka Cancun. Söta små skralltiga bussar som man fick åka i med alla locals. Hade av Rodrigo fått veta var jag skulle hoppa av annars vet jag inte var jag kunnat hamna. Kom ner till nån shoppinggata och blev direkt sugen på nya skor då de hade rea överallt. Men blir lite svårt då min packning mer eller mindre är full. Så får vänta lite med shopping känner jag.. Försökte istället hitta ner mot närmsta strand, vilket visade sig vara längre bort än jag trott. En timme senare såg jag havet, men då det var molnigt och lite småregnigt mer eller mindre hela dagen stannade jag inte där så länge utan tog promenaden tillbaka downtown. Så många steg samlade jag nog på mig denna dag! Sjukt knepig stad att finna fram i då vägarna går lite kors och tvärs men till slut hittade jag en stor marknad som jag läst skulle vara bra och gick runt lite där, innan jag sen tog bussen tillbaka. Råkade dock åka två hållplatser för långt och med en stor motorväg var inte alternativet att rusa över och ta buss tillbaka, utan jag gick snällt på sidan av vägen tills jag till slut kände igen mig efter cirka tjugo minuter, suck! På kvällen hade Rodrigo sett att andra cochsurfare va på en restaurang/bar så vi åkte dit. Åt lite tapas tacos, spicy as hell. Och fick även mina första tequilashot a la México. Smakade bättre än förväntat! Blev en rätt lugn kväll dock vilket va skönt även om några i gänget va peppade på fest. Men dagen efter åkte jag med Rodrigo när han skulle till jobbet. Han släppte av mig vid hamnen playa Tortugas då jag skulle ta båten därifrån över till ön Isla Mujeres. Skulle vara riktigt klart vatten och bra snorkling där från vad jag hört. Dock var det väldigt blåsigt och molnigt den dagen men kunde trots detta njuta av en två timmar snorklingtur med inkluderande mat. Såg massa färgglada fiskar, också den största barracudan hittills på typ en meter. Va även lite skeppsvrak, en staty under vatten samt en grotta på den sträckan vi snorklare. Sen stannade vi till på en strand där vi serverades lokal grillad fisk, riktigt gott! Annars gick jag mest runt och njöt av de fina vyerna på ön. Många tog sig runt med golfbilar vilket var ett vanligt transportsätt. Dagen efter var det dags att fara vidare, som sagt Cancun va inte min favoritstad så ville se nått annat. Tog därför bussen en timme bort till Playa del Carmen där jag befinner mig nu. Igår kollade jag mest in stan, njöt lite på stranden och gick på kvällen igenom den kända gatan 5th avenue med massa shopping, barer och restauranger. Kom sedan tillbaka till mitt hostel där det mest är spansktalande som bor och tyvärr inte supersociala och speciellt bra på engelska. Känner verkligen att jag vill lära mig spanska nu så jag kan kommunicera bättre med alla resande. Har faktiskt signat upp mig på en skola i Antigua i Guatemala så ska börja där 1 februari är tanken. Innan det ska jag fortsätta resa ner längs med kusten i Mexico. Imorgon blir det Tulum några dagar och Chichén Itzá. Sen vidare ner mot gränsen och Belize. Väldigt okänt land för mig, men läst på lite och det verkar inte så turistexploaterat vilket kan vara härligt. Återkommer kring allt detta i nästa inlägg. Idag har jag varit med några mexikanska och argentinska tjejer på en strand en bit från Playa del Carmen. Mest bara chillat och en lite äldre dam är söt och försöker få mig att prata spanska med henne vilket är bra, men är ju sjukt dålig känner jag. Kommer ju inte långt med att bara kunna massa ord, men jag hackar mig fram iaf :)
Det var nog allt för denna gång, blev rätt långt i vanlig ordning.
Kramar till er alla därhemma. Kul om ni är med och följer mig på denna tripp!

Emelie Sandin
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Kommentarer
Postat av CJCJ

Så inspirerande att följa dina resor ☺️🙌🏽 Kram från mig, Jonas och barnen❤️

Emelie Sandin
emet Publicerat

Kul att du tycker det 😀🙏 Massa kramar tillbaka till er ! Två extra pussar till Jamie och Cimberlie ❤❤