Cape Farwell Golden Bay Nelson

torsdag 17 januari 2019 Nelson, Nya Zeeland

Tors 17/1
Uppe och äter frukost som Ineke dukat fram redan 7,30. Får sällskap av ett par från Schweiz. De reser vidare idag. Vi har bestämt oss för att stanna. Idag ska vi till öns nordspets som ligger västerut. Ineke förser oss med kartor och tips inför resan. Hon berättar de flyttade till NZ från Holland för 36 år sedan efter att de gift sig. Hon hade en äldre bror som flyttat innan. Till slut hade alla fyra syskonen flyttat till NZ och då kom hennes föräldrar efter. Pappan lever och bor i Richmond. De fick tre söner men en gick bort för ett par år sedan. En av sönerna bor i Puponga längst i norr och arbetar i Takaka. Vi kör genom Richmond och svänger av norrut mot Golden Bay genom Takaka, Collingswood och Puponga tills vi kommer till Farewell Spit Cafe. Sitter ute på verandan med utsikt över den35 km långa sandudden Farewell Spit som går österut från nordspetsen. Toast med en long black och vatten. I trädgården har de hägnat in ett skelett från en liten val. Kör vidare mot nordspetsen Cape Farewell. Det är bara en kort bit att gå. Häftig bergsformation som ser ut som en drickande elefant. Nere vid stranden ser vi pälssälar. Det är klart väder så vi ser över till nordön.  Kommer ett holländskt par som byter fototjänster med oss. På vägen tillbaka kör vi ut till Marahua, södra porten till Abel Tasman Nationalpark. John är hemma när vi kommer tillbaka. Han brukar köra taxi mellan 6-13. Han har en bra chef, sin son. De har sålt huset idag och ska bygga ett nytt på en tomt i kvarteret bredvid. Det är Ineke som håller i projektet. John berättar om sonen som dog i en MC-olycka. Krockade med en lastbil för två år sedan. Året innan hade hans dotter på 21-månader drunknat. Man tror att det bara händer grannar… säger John och fortsätter Solen fortsätter att gå upp varje dag och vi bestämde oss för att göra det bästa av livet vi har. John och Ineke ska ut på restaurang ikväll. Vi vilar en stund innan vi åker ner på stan för middag. Längst upp på Trefalgar street hittar vi Cod&Lobster. Namnet till trots beställer vi ribeye och var sitt glas rött. Det var det godaste vi ätit hittills. Sitter ute i den ljumma sommarkvällen. Härligt!

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand