Picton hamnfest och färja till Wellington

lördag 19 januari 2019 Wellington, Kiriwhakapapa, Wellington, Nya Zeeland

Lör 19/1
Efter frukost packar vi ihop. Beställer förebiljett till 14,15. Dags att åka över till nordön och Wellington. Tar farväl av Carol på Picton House, hon var så glad att vi kom tillbaka. Låter bilen stå kvar och promenerar ner till centrum. Tittar på något att ta med hem till barnbarnen i ett par affärer. Fortsätter sedan till affären med skylten Blue Pearls Akaroa Picton, Brereton Jewellers. Jag har suktat sedan vi träffade Roger och Nikki på Bushy Park Homestead. De odlade blå pärlor och mycket annat. Nikki hade ett så vackert hänge. Visar sig att pärlorna nu efter jordbävningen bara säljs i Picton och på nätet. Hittar till sist ett hänge i silver som känns perfekt. Bara att dra kortet J. I Picton var det hamnfest till förmån för olika behjärtansvärda saker. Vackra maorikanoter ligger på stranden, massor av matstånd och uppträdanden. Collegekören uppträdde med maoriska sånger och danser. Till kvällen skulle det avslutas med ett stort fyrverkeri. Tar en sväng om museet som ligger vid området. Vi fikar på Seabreeze. Soligt och varmt. Går ner på området och köper lite kycklingspett till lunch. Äter på vägen till färjan. Färjan tar 3,5 timme. Det blåser upp allt eftersom även om havet är lugnt. Framme i Wellington är det kyligare, blåsigt och regnet hänger i luften. Kör till John på Richmond House. Han blir glad över att få tillbaka nyckeln med rum nr 12 var upptaget så vi får nr 10 istället. Inte lika fint och nyrenoverat men ok. Tar bilen till city eftersom det var så blåsigt. Parkerar nära Courtenay Place. Björn betalar parkeringen med kort men vi fick bar en timme?! Här finns många restauranger och barer. Precis runt hörnet ligger The Grand där vi åt sist. Börjar med en god GT. Vitlöksbröd med ost, rumpsteak på 500 gr delar vi på. Merlot från Hawkes Bay är gott till. Delar en chokladkaka med glass. Kaffe till blir pricken över i. När vi kommer till bilen är p-vakten i full gång. Vi har fått en bot på 65 $. Björn pratar med p-vakten. Vi är bara turister.... och berättar vad som hände när vi försökte betala. Jag river den svarar p-vakten och skrattar. Sånt händer inte hemma.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Doha, Qatar