Snöyra i West Yellowstone!

torsdag 17 januari 2019 West Yellowstone, Montana, USA

Det hade snöat hela natten och det låg ca 5-6 cm nysnö ute. Vi fick byta bil och åka i en mindre snowcoach i dag. Inte lika kul och mycket mer trångt, det kändes i knä och rygg att sitta dåligt. Det snöade när vår guide Steve hämtade oss kl 8 för att köra ut oss i parken. Steve är själv fotograf och vet vilka perspektiv som blir bra och vilka ställen som är bra att fota. Snön fortsatte att falla hela dagen och det var svårt att fotografera då det var svårt att få autofokus att funka, snöflingorna gjorde att kameran inte kunde fokusera med autofokus och jag försökte men manuell fokus, blev ju inte jättebra.

Vi såg inte många djur under dagen. Vi fortsatte att spana efter varg utan resultat. Steve gissade på att de var på väg norr ut mot en stor flock bufflar som de kanske skulle jaga, Vi stod ett tag och väntade på att de möjligtvis skulle passera. Vargarna håller gärna till där det finns andra djur att jaga. De är egentligen inte jättebra jägare och lyckas sällan ta friska och vuxna djur. De spanar in en flock eller ett djur för att se vilka som är gamla, sjuka, skadade eller relativt nyfödda, de är lätta byten. På detta sätt blir de starka och friska djuren kvar så att populationen behålls staka. Steve berättade att även i USA, precis som i Sverige, är diskussionen om vargen ska jagas eller inte. Jägarna och de som föder upp djur anser, precis som i Sverige, att de måste skjutas för att hålla stammen nere så att de inte dödar andra djur. Det som inte tas upp i debatten är att, enligt Steve, vargarna tar inga friska djur, det är de sjuka som de tar och på så sätt är de inte så farliga som det sägs. Tyvärr fick vi inte se några vargar i dag. Hade vart så kul att få syn på och fotografera de svarta vargarna som finns här.

Den milda vintern gör troligen att djuren behöver leta nya betesmarker och därför är det få djur synliga. De behöver gå till andra ställen för att hitta mat då skorven på snön är svår att komma igenom. Vi åkte fram och tillbaka utmed Madison river för att se om några djur stod vis strandkanten för att fånga fisk, Det vi såg var bara bufflarna, Coyotes, svanar och andra sjöfåglar.

Det var däremot väldigt många människor på vägarna i olika snowcoaches och långa karavaner av snöskotrar. En och annan längdskidåkare passerade oss. Snowchoacharna ser olika ut, en del är jättestora och andra mindre. Några har enorma däck, andra har rullband, som den vi åker i dag med, och så finns de med skidor stället för framdäck och med rullband istället för bakdäck. Vägarna som vi åker på är inte skottade, snön packar med stora plattor som dras efter traktorer.

Yellwostone instiftades 1872 och är därmed världens äldsta nationalpark. Den täcker en yta på cirka 8 980 km² ungefär lika stor som Södermanland. I stort sätt hela parkens yta,96 procent, ligger i nordvästra hörnet av Wyoming. En liten del i Idaho och en del i Montana. 80% av parken är täckt av skog. Den 26 oktober 1976 blev området uppsatt som ett biosfärreservat och 8 september 1978 blev nationalparken uppsatt på Unescos världsarvslista. Parken har fått sitt namn från de gula,'yellow' på engelska, berg som finns i Yellowstones Grand Canyon.

Steve körde oss till Firehole canyon, där vi kunde fota Firehole falls, se på Firehole river och firehole gejser. Namnet kommer från nybyggarna och pälsjägarna som kom dit och upptäckte all rök som kom från marken. De kom dit och blev lite förskräckta av vad de såg och åkte sen hem och berättade om dalen med all rök och kokande vatten de sett. Deras ord för dal var hole och där av namnen.  Vi avslutade fotodagen med att ta bilder på några svanar i Madison river på väg tillbaka till den lilla staden West Yellowstone där vi bodde.
Lena och jag gick runt lite i den lilla cowboystaden. Det är inte mer än några gator. Många butiker var stängda för säsongen och skulle öppna igen i maj. Det blåste rejält och snön kändes som småspik i ansiktet. Det var inte mång ute. När vi kom tillbaka på hotellet var det dags att äta middag och sen sortera dagens fotoskörd.