Te Papa Tongarewa Martinborough Cape Pulliser

söndag 20 januari 2019 Masterton, Nya Zeeland

Sön 20/1
Blåsten har lugnat ner sig betydligt. Duschen i rum 10 är ok om inte så fin som i rum 12. Småpratar med John under frukosten. Frågar om det är ok att vi tar med nyckeln och lämnar den om två veckor som vi gjorde sist…. Kör ner till hamnen och Nya Zealands museum, Te Papa Tongarewa. Den guidade turen börjar kl11. Går in i utställningen om första världskriget där Nya Zeeländare slogs mot turkarna. Vår guide är maorier och heter Rangimoana. Han berättade att han var 70 år och när han skulle börja skolan kunde han bara maori. Han har arbetat som engelskalärare i flera olika länder. I gruppen är det bara vi två ett par killar som är från Sydafrika men bor på Nya Zeeland. De pratar även afrikaans. Guidens mer europeiska utseende beror på en dansk anfader. Det har jag också säger jag så vi är nästan släkt… Han berättar levande om både dåtid och nutid. Om hur fördraget mellan maoriehövdingarna och engelska kronan kom till. Vi får provsitta i en fartygskoj för en familj på sex och han berättar om vilka vedermödor fattigt folk fick stå ut med för att komma till Nya Zeeland. Inte ofta lurade när de fått land som inte kunde brukas men tills sist fick de oftast kompensation i form av land på maoriernas bekostnad. Det är ett otroligt fint museum. Just nu är terrakottakrigarna på besök. Det är en separat utställning men vi har ju sett dem på plats i Xian och även bonden som gjorde upptäckten. Nu kör vi mot Martinborough. Väl framme äter vi lunch på vingården Palliser estate. Beställer en stor platta med kallskuret och ost. Gott! Prövar en Pinor Noir och en Chardoney. Fortsätter till Poppies vingård. Ägarinnan själv berättar. Är det gott beror det på hennes vinmakande, är det inte gått så är det makens odlande som gått fel. De har en speciell kork i glas som poppar. God men dyra viner. 5 $ för att prova 5 som avdrages vid köp men vi behöver inte fler… Helt ok deal. Vi var inne på en annan vingård som ville ha 18$ för fyra kvartsglas. Nu kör vi söderut till sydspetsen Cape Pulliser och fyren. Rätt öde söderöver så vi blir förvånade över att det fanns så pass många hus nere mot udden, campingplats, catepillar som används för trailade båtar. Här finns också mycket pälssälar. Kvicka i havet och slöa på land. När vi är framme går jag de 252 trappstegen upp till fyren. Otroligt brant men stabil trappa. Klappar fyren ordentligt. Tar kort på Björn nere vid parkeringsplatsen. På väg tillbaka stannar vi så jag kan komma närmare pälssälarna. De var rejäla! Fortsätter förbi Martinborough, rummen på det charmiga hotellet var slut. Till slut fick vi ett rum på Copthorne Hotel & Resort i Masterton. Hotellet är stort och har en restaurang. Bilen parkerar vi utanför rummet. Trevlig restaurang med vita dukar och bra service. Vi äter lite lättare mat idag. Sallad med valnötter, päron, blåmögelost till mig och en förrätt med Anguskött och friterade lökringar till Björn. Gott!

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand