Svan
Svan

West Yellowstones vackra landskap

fredag 18 januari 2019 West Yellowstone, Montana, USA

Eftersom solen sken i dag lämpade sig dagen för landskapsfotografering. Steve hämtade oss kl 7,45 och körde mot Old Faitful. Det hade slutat snöa och landskapet var böljande vit med skiftningar i blått- Himmelen var blå igen och det var kallare, solen skulle strax stiga över bergen. Vi stannade till vid Madison River för att fota floden och när solen skulle måla bergstopparna med sitt varma ljus. Det var väldigt fridfullt, dimma och rök steg från floden, svanar och andra sjöfåglar gled sakta över vattnet. Jag väntade på att få solen precis ovanför bergskammen så jag skulle få en sol som såg ut som en stjärna. Jag hann inte riktigt med det för jag fick vända mig om, tårarna började rinna nerför kinden. I den stunden längtade jag så mycket efter min lillebror. Jag som skulle bjuda med honom hit när han skulle fyllt 50. Min önskan när jag var här sist var att jag skulle ge honom denna upplevelse. Nu finns inte den möjligheten. Det tog en stund innan jag kunde börja fotografera igen.

De andra fotade svanar och landskap och kamerorna smattrade. Plötsligt lyfte en svan och jag försökte följa med kameran så gott jag kunde. Tyvärr var det en lite rörig bakgrund. Givetvis hann vi med att fota några bufflar som letade fram torrt gräs under snön. Vi hoppade in i snowchoachen igen. Vinterlandskapet låg nästan orörd. När vi kom till Bobbysocksträden, vitta sockor träd,  stannade vi för att fånga dessa på bild. Träden kallas bobbysocks eftersom de är vita lägst ner på stammen.  Det är döda stammar som dött när träden suger upp det mineralrika vattnet från de termiska vattenflödena från underjorden.

Det var roligt att komma tillbaka till Old Faitful. Vi var där 20 min innan gejsern skulle få ett utbrott. Vi satte oss på en av alla bänkar som står som en havlcirkel runt gejsern. En gejser är en het källa som mer eller mindre regelbundet kastar upp en fontän av kokande vatten och vattenånga. När vattnet långt ner i hålrummen i berggrunden har nått kokpunkten förångas det och slungas upp. De hydrologiska förutsättningar som krävs för att en gejser ska uppstå är ovanliga och finns endast på ett litet antal platser på jorden. Närmare hälften av världens gejsrar finns i Yellowstone-området. I takt med att de geologiska förutsättningarna förändras kan aktiviteten i en gejser långsamt öka eller avta. Old Faitfull tillhör en av de mest som regelbundet får utbrott, ungefär var 91 minut, där av namnet old Faithful, den gamle pålitlig. Gejsern kastar 20 000 liter kokande vatten 45 meter upp i luften.
Vi hann med att ta n promenad till en av mina favorit pooler i området. Det är klarblå med vita saltkanter runt och ligger nära en lite flod med en bergsvägg av gula avlagringar som sträcker sig ner i ett virrevarv av vatten som rinner ner och runt stenar. Området har flera källor än gejser och pooler.  Det var väldigt tomt då stället var nerstänkt på grund av Trumps guverment shotdown.  En snölodge var öppen med en giftshop. Jag och Lena hittade några fler trevliga böcker vi ville ha.

När vi ätit vår lunch, stående ute i solskenet åkte vi mot Grand prismatik spring som är tredje största heta källan i världen. Gejserna är en av de tre största gejsern är belägen på 2220 meters höjd. Djupet är ungefär 40 meter och den släpper ut cirka 2100 liter 70-gradigt vatten per minut.
Grand Prismatic Spring har fått sitt namn efter dess iögonfallande färgspektrum. Kulörerna är som regnbågen spridning av vitt ljus genom en optisk prisma, röd, orange, gul, grön och blå.  De tydliga färgerna i källan är resultatet av olika bakterier i det mineralrika vattnet. Organismerna genererar färger som går i allt från grönt till rött där mängden av färg beror antal bakterier tillsammans med de olika temperaturerna i vattnet. På sommaren tenderar färgen att gå i orange och rött, medan den i vintern vanligtvis är mörkgrön. Källans mitt är steril på grund av extrem värme, och den blåa nyansen där är dels effekten av bristen på bakterier och organismer och dels på grund av vattnets djup. Det är otroligt vackert att se.

Det ligger flera olika källor eller pooler i området, en är helt turkos och kallas den turkosa poolen. Det är viktigt att hålla sig på de spångar som är byggda runt källorna. Vattnet runt källorna är varm och markskorpan skiftar i olika nyanser och mönsterav brunt, grönt och beige. Det är mycket viktigt att inte gå utanför spångarna. Skorpan är olika tjock och trampar man igenom bränner man sig illa. Det kan till och med gå så illa att man upplöses i det termiska vattnet.  Ju närmare källan man är desto varmare. På skorpan kan man se att en del djur har gått där vattnet är svalare. I skorpan bildas deras tassavtryck och finns sen kvar i många år. Vi såg både tassar av björn, varg och bison som passerat nyligen. Steve berättade att man sett djur gå igenom skorpan och brännas till döds, en del har upplöst. Det fanns tyvärr också spår av skor, en del människor utmanar sitt öde och går på skorpan. Några unga män hade gått ut mot den stora källan och filmat och sen lagt ut detta på nätet. De blev givetvis åtalade och även kanalen. Tyvärr kommer deras fotspår synas för alltid och fler gör samma dumma sak. En man har också ramlat igenom skorpan och han upplöstes så att inget fanns kvar.

Vi åkte vidare till Hayden Valley som också har ett fantastiskt landskap. Detta ställe är det enda som har de fyra olika sorters källor. De som finns är gejser, som sprutar vatten, mud pots /lerkällor, där det ligger lös lera och kokar, stilla pooler i olika färger samt de som det kommer massa rök och ånga ifrån. Att gå omkring i dessa områden är spännande. Det är lite spöklikt då det ryker, puttrar och kokar runtomkring. Plötsligt blir de som går framför en omsluten av all dimma och blir mörka siluetter. Det luktar svavel och kokt ägg. Enligt vår guide Steve är lyften hälsosam att andas in. Bara man gör det med munnen för genom näsan är inte så trevligt då det luktar illa. Är man känslig för dåliga lukter är inte Yellowstone en plats att åka till…….om man inte sätter en klyka för näsan!

Vi hade en rolig dag med Steve. Han är själv fotograf och visste vilka platser som ger vackra bilder.  Vi passerade en vithövdad örn på väg tillbaka till hotellet. Fågeln är Amerikas nationalfågel och mycket ståtlig.Följ görna hans webbsida eller facebook för att se hans underbara foton, googla på Steve Hinch. På eftermiddagen fick vi säga adjö då han jobbade sista dagen. I morgon ska vi få en annan guide. Vi fick åka till vårt hotell och äta och packa inför morgondagen som skulle ta oss tillbaka till Mammoth Hot spring och sen till Bozeman. Nu är jag rejält trött på kvällarna. Förkylningen har slått till och jag somnar nästan framför datorn med papperstussar i näsan för den rinner hela tiden. Känns både vemodigt och skönt att det snart är hemfärd.