The lower fall
The lower fall

Svängen förbi Grand Canyon of the Yellowstone mot Bozeman!

lördag 19 januari 2019 Yellowstone National Park, Wyoming, USA

Denna sista morgon i West Yellowstone blir vi hämtade av en annan chaufför som ska köra oss tillbaka till Mammout Hot spring. Vi ska åka förbi Yellowstones Grand Canyon. Det har börjat snöa igen och landskapet är så vitt att det är svårt att se skillnad på var mark och himmel möts.

Vi kör lägst Madison River och plötsligt ropar Henrik att han ser en bäver och frågar om vi vill fota, även om den knappt syns och simmar snabbt. Men jag vill ut och försöka fånga den på bild, även om den blir oskarp, vilket den också blev, men nu finns den på bild. Jag hade hoppats att få se utter fast de är ännu svårare att få syn på än vargar. Det gäller att ha koll på de små vattenhål som finns kvar i all snö. När jag vänder mig om ser jag Henrik djupt ner i snön och undrar hur han hamnat så djup att han står i snö upp till armhålorna. Inser sen att han sitter på knäna och det bara är en illusion, fast det ser väldigt roligt ut.

Lagom till vi kommer till Canyon har det slutat att snöa. Vi börjar fotografera the Lower falls på ena sidan och bergen runt om. Denna sida har jag inte vart på och det var lika fint som andra sidan. Det är svårt att göra djupen rättvisa på fotografier. Det stupar rätt ner och det hissnar lite när jag tittar ner mellan klipporna. Vi åkte även över till andra sidan och tog några bilder. Två tredjedelar av vattenfallet var fruset och det var vackra blå nyanser i isen. Vattnet forsade ner från en liten del av fallets vänstra sida. En stor snövall hade formats nedanför och gav en intressant siluett. Även vintertid är det vackert här. De rödgula bergen står i stark kontrast till snön och de mörka granarna som växer utmed de branta väggarna. Trots vintersäsong kom det flera skoterförare och tittade, det var viktigt att köra in en väg och ut en annan. Det verkar finna skyltar för allt här så man inte gör fel.

Canyon betyder brant klyfta, Yellowstons Grand Canyon är 240-370 meter djup, 39 km lång och 1,21 km bred. På grund av hydrotermisk aktivitet har berget blivit mjukare och under hundratals år har marken eroderat och skapat djup, bredd och dess form, processen fortsätter än i dag.

Nu var det dags att åka tillbaka mot Mammoth Hot Spring, på vägen fångade vi en vithövdad havsörn på bild. Det började snöa igen och allt blev vitt och Henrik föreslog att utnyttja förhållanden till att ta minimalistiska foton av snön och några träd. Vi stannade för att fota ytterligare en buffel som stod i djup snö och försökte komma ner till gräset. Den var nog väldigt hungrig för den höll på länge och stod med huvudet nere i snön och flyttade bort snön med sin nos för att komma åt gräset. Vi satt ganska länge i den djupa snön för att få chansen att fota buffeln med huvudet ovanför snön. Tillslut gav vi upp och åkte iväg.

Det var ett trött gäng som satte sig i bussen tillbaka till Bozeman. Vi bestämde att vi skulle åka in och äta vår sista gemensamma middag på Bobs Burger och låta de andra få smaka på den goda Chocolate peanutbutter milkshake.  Detta ställe har nu blivit mitt och Lenas favoritställe i Bozeman. Tillbaka på hotellet kramade vi om de andra som skulle upp tidigt och åka hem till Sverige. Lena och jag såg fram emot en sovmorgon och satt uppe länge uppkrupen i pyjamas och tittade på foton. Bredvid mig står mitt lilla husapotek för att försöka minska min förkylning, gröna tabletter, nässpray, halstabletter, halsspray och massa näsdukar för den irriterade rinnsnuvan. Min näsa lyser lika mycket Rudolf med röda mulen J Löste det bra med att stoppa upp två näsdukar i näsborrarna så slapp jag torka nästa var 30 sekund.