Landet äldsta vingård Mission Estate landets största sjö Taupo

måndag 21 januari 2019 Taupo, Waikato, Nya Zeeland

Mån 21/1
Hotellfrukost med allt man kan önska. Kör norrut mot Hawk´s Bay. Regnar ett tag. När vi kör genom Dannevike ser vi att de har vikingar överallt. En stor på taket utanför turistinformationen. Fortsätter till Napier. Här finns Nya Zeelands äldsta vingård Mission estate winery. Det startades av franska missionärer 1851. I början gick skörden till nattvardsvin… Det vackra gamla huset ligger högt på en höjd. Vi är hungriga. Servitrisen berättar att de har ett par gästande indiska kockar. De gör en platta för två med kyckling, lamm mm och efterrätt för 68 $. En dam på bordet bredvid säger att det var det godaste hon ätit. Hon är helt lyrisk och undrar om vi vill hennes bild på maten..:-) Vi beställer osett. Får rekommenderat ett glas vitt. 12$ för två. Det var helt underbart gott alltsammans. En long black sitter bra efter. Vinprovning för mig. Vi får en kille som heter Hugh. Mycket pratsam och går helt i spinn när vi är från Sverige. Han ska börja på Skeppsholmens college/båtbyggarskola i augusti. Får sju glas i stället för fem och finare sorter… Vi köper en syrah reserva med oss. Tungt bagage blir det. Vi kör in i Napier. Upp för Bluff Hill där villorna klarar sig fast till utsiktplatsen över hamnen. Fortsätter bilfärden till Taupo. Den lilla staden ligger vackert vid Taupo sjön som är störst i Nya Zeeland. Vi får en studio med sjöutsikt på Sails on the lake motell. Köper med frukostmat på Countdown och två smårätter från en thairestaurang. Orkar inte mycket efter den fantastiska lunchen. Har fönsterbord med sjöutsikt! Magnifikt! Det blåser rejält och en liten grön turbåt passerar utanför.  Björn ringer till Terume hot springs resort i Rotorua och bokar ett rum till oss.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand