Södra hemisfärens största geyser Pohutu

tisdag 22 januari 2019 Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Tis 22/1
God frukost och fönsterbord. I fjärran ser vi snöklädda bergstoppar på andra sidan sjön.  Sitter inne för det blåser fortfarande rejält från sjön. Åker ner Taupo marina. Här ligger kustbevakningen och många olika turbåtar. Ett par svart svanar simmar vid slipen. Den gröna lilla turbåten Ernest Kemp ligger inne. Nu kör vi mot Rotorua. På vägen stannar vi i Waiotapu och tittar på lerpoolerna. Det bubblar och skvätter från den heta leran. Framme i Rotorua betalar vi inträde till Te Puia. Vi hinner äta en sandwich innan den guidade turen börjar. Vi får se traditionellt hantverk som görs av elever, manliga maorier. Kvinnorna finner vi i vävningen. Fortsätter och tittar på två kiwi i deras hus. De lever i mörker och var i sina bon så vi kunde se dem i ”direktsändning” på tv-skärm. Fortsätter förbi lerpooler, vattendrag med varmt vatten och till geysrarna. Här finns den största på södra hemisfären, Pohutu geyser. Efter en stund fick vi se rejäla utbrott. Mäktigt. Nu var det dags att gå till den traditionella möteslokalen och få se lite dans och sång. På slutet bjöd de upp herrarna att vara med. Björn fegade ur så han får dansa för ig i kväll, slå sig för bröstet och räcka ut tungan… För att vila upp sig inför kvällens föreställning väntade Björn i skuggan när jag gick tillbaka. Kiwisarna sov fortfarande med Pohutu bjöd på skådespel med sina mindre geyserkompisar. Lämnar Te Puia och checkar in på hotellet. Det är japanska ägare och mannen berättar om hur vi får använda onsen. Inga badkläder och fasta tider för herrar och damer. Däckar en stund. Kör ner på stan för att äta middag. Hittar resturanggatan EAT STREET. Tar vara sin cesarsallad med kyckling på Mac´s. Köper glass på ett ställe som säljer danska våffelrån. De hade inte det härliga rosa kletet göff så det fick bli softis med chokaldsås i bägare. Tillbaka på hotellet. Björn börjar med onsen. Han var helt själv. Kommer tillbaka som en kokt kräfta och givetvis helt frisk i sitt knä. När det är damernas tur är jag helt själv till en början. Så skönt. Sen kommer en kvinna med sina två döttrar. De är på semester från Melbourne i Australien.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand