Hobbiton Movie Set

onsdag 23 januari 2019 Thames, Waikato, Nya Zeeland

Ons 23/1
Börjar dagen med onsen. Sedan frukost. Kaffe, te och rostat bröd med ost och marmelad. Sätter GPS:en på Hobbiton Movie Set. Ännu en solig och varm dag. Hamnar på turistkontoret i Matamata, byggt som ett hobbithus. Det går en tur om 25 minuter, 11,25. Vi hinner precis stilla hungern på Mc D som ligger granne. Det blir en resa på 20 minuter med buss. Väl framme möter vår guide upp. En kort pigg ljus tjej som lyckas överrösta vissa i gruppen som inte kan hålla snattran när hon pratar. Vi går genom hela Hobbit byn. När den byggdes upp till de första filmerna var det bara dekor som slängdes efteråt. 2008 när Peter Blake funderad på nya filmer föddes tanken på att byggda den i riktiga material för att hålla i minst 50 år. Det tog några år att få allt klart. Blake och Familjen Alexander som äger marken kom överens och Alexander har nu hand om driften. För oss Hobbit-okunniga var det en upplevelse att stiga in i denna sagovärld. Vi kanske bör se filmerna också…. Turen tog ett par timmar och avslutades i puben Green Dragon. Här bjöds det på öl och vi satte oss framför brasan och njöt! Är tillbaka vid bilen vid 15. Nu kör vi norrut mot halvön Coromandel. Passerar Whangamata och kör ner till hamnen och sandstranden. Så många har vi inte sett bada på hela resan. Stannar och äter en friterad camenbert. Vår sista övernattning blir i Thames. Vi tar in på Tuscany on Thames motel. Kan backa in bilen framför vår dörr. Bra nu när allt ska packas och stuvar. Ost och vin på rummet.

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand