På håret

tisdag 15 januari 2019 Caymanöarna

Här hade jag hemifrån bokat en utflykt  Stingrockor snorkling sjöstjärnor.
Det var ytterst nära att jag inte kom med på den. MSC Seawind kunde inte lägga till vid kaj här, utan tenderbåtar andvänds för att frakta passagerna till land. Biljetter till det kunde börja hämats halv 8. Jag är där och får då frågan om jag ska åka nu och dumt nof svarade ja nej. För jag skulle ivaäg ca 40 min senare Då får du återkomma!
När jag då återkom fick jag vänat länge och vakten som slussa passagerare ner till båtarna kunde inte engelska Så jag bad lite upprört att få tala med en engelsspråkig personal. Han tillkalalde en och där fick jag heller ingen hjälp Tvårtom sa han till mig att jag inte skulle hinna med utflykten. E ca 15 min väntan kom nästa utrop. då var det gr 15 till 20 som skulle få gå på. Jag hade gr 21. Jag höll för siffran ett och slank igenom alla 2 kontrollerna.

Väl i land där det var ganska oorganiserat, så efter att ha frågat flera olika personer lyckades jag hitta det rätta lilla ståndet för just den organisatören. Satt en kvinna där..ja hon ringde gruppen som var på väg. Därefter stängde hon ner och tog mig till bil på den  inhängnad och bevakade p platsen Hon körde mig ca 30 min till havet och där stod hela gruppen på båten och väntade på mig..De såg inte så jätteglada ut, givetvis

Därefter följde 30 min båtfärd innan snorklingen..men jag brydde mig inte om det.Dels för näsproblemet och så har jag snorklat i Eygypten, så var detta blygsamt. De som var i vatten såg inget speciellt dvs fanns nästan inga fiskar

Nästa stopp var det stora revet. Där simmade stingrockor om kring. Personalen på båten var med oss i vattnet och de hjälpte oss få fatt i en stor rocka och bli fotade med den. Det var en rolig upllevelse De var svåra att fånga..jag var nära att få fast en men den slank ur mitt grepp. Jag fick även en lite sillabit att mata fisken med Han hade vassa tänder.

Sista stoppet var utanför en ö, där det tydligen trivdes sjöstjärnor. Vattent var alldeles kart ljustturkot. Jag strövade runt i vattnet och plockade upp ngr djur, ja inte upp i luften för då dör de..men höll dem under vattenytan och fotade.

Ett skäl till att åka på en Caribienkryssning i gen vore att få se detta underbara vatten en ggr till

Ann Beutler
Senast aktiv - från Miami Beach, Florida, USA