18 januari: Färja och sandflugor!

fredag 18 januari 2019 Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

På fredagsmorgonen vaknade vi, packade ihop prylarna och gjorde sedan frukost. Efter frukosten pratade vi lite med det norska paret. Efter det tog Ludvig och Per en träningsrunda på den intilliggande stranden och gjorde även lite styrketräning ihop medan jag tränade lite uppe på campingen. Tjejerna tog det lite lugnt... När killarna kom tillbaka packade vi ihop det sista och lämnade campingen för att åka söderut mot Wellington. Jag hade inte varit nere vid havet här tidigare, så vi stannade till där kort innan vi åkte vidare. Det var en härlig sandstrand, men det blåste en del, så jag blev inte speciellt sugen på att bada...
Efter det åkte vi till Wellington för att ta färjan tillbaka till Picton. Under tiden vi väntade gick Per och barnen för att köpa mat för att ta med oss på båten (, vilket vi missade förra gången). Efter lite väntan gick vi på färjan. Barnen hittade snabbt en film att titta på, medan jag och Per formulerade en annons för att lägga in och försöka sälja bilen. I bistron på båten stod det: Bistro Bornholm! Per pratade med en kille som berättade att färjan tidigare hade gått mellan Sverige och Bornholm, vilket var kul!
Efter 3,5 timmars båtfärd kom fram till Picton var vi laddade för att åka vidare direkt. Vi stannade till i Blendheim på vägen söderut, men fortsatte sedan västerut mot västkusten. Det fungerade bra att köra och barnen var tålmodiga, så vi passade på att köra... När vi hade kört ett antal timmar genom skog och slingriga vägar började barnen bli trötta och klockan närmade sig 20, så vi bestämde oss för att stanna på första doc-camping vi hittade. Vi hade tittat ut en, vilken även såg trevlig ut utmed vägen. När vi steg ut upptäckte vi dock att det var mängder med sandflugor i luften. Vädret kändes nu lite svalare och vi var tvungna att försöka skydda oss från alla sandflugorna så både långbyxor, långärmat, strumpor och regnjacka med huva åkte på i all hast... På händer, hals och ansikte fick vi ta på oss insektsmedel för att inte bli alldeles uppätna... Ellen fick lite panik på alla flugor och tog plats i det ena tältet så fort vi fått upp det. Ludvig hade redan fått väldigt stora reaktioner på de tidigare betten och vi försökte därför få honom att stanna i bilen för att slippa bli biten... När båda tälten var uppe, Per hade lagat mat till oss och tänderna var borstade, undvek vi därför helst att vara ute och kröp istället snabbt in i våra tält för att sova...