19 januari: Guldvaskning i en guldgrävarstad!

lördag 19 januari 2019 Greymouth, West Coast, Nya Zeeland

På söndagsmorgonen  när vi vaknade, var utsidan av vårt innerfält fyllt med sandflies som ville komma in. När vi kom ut ur tältet insåg vi att det var bättre att åka vidare och äta frukost för att inte bli alldeles uppätna av sandflugorna.
Vi körde vidare och kom efter ca 20 minuter fram till en avtagsväg. Per körde och jag, som dessvärre var lite okoncentrerad med att plocka fram frukost, ledde oss på fel väg i en korsning. Vi hade en tillräckligt lång väg att köra ändå, så det var lite klantigt... Jag kom dock på det och vi fick därför vända och köra tillbaka för att komma tillbaka på den planerade rutten. Vi körde förbi infartsvägen till Westport och fortsatte sedan i någon timme genom fullständigt öde marker med mycket skog. Efter någon timme började vi skymta havet och bestämde oss för att ta lunch på en rastplats som låg intill ett inlopp från havet. Det hade tidigare varit en viktig hamn under guldruschen, men av den syntes inget längre något utan var bara en sandstrand kvar. Efter att ha laddat med ny energi åkte vi vidare och efter ytterligare någon timme stannade vi till vid the ”pancakerocks” i Paparoa National Park. Det var stenlager som hade bildats på varandra i stora klippor, vilket gjorde strandlinjen dramatisk.  Efter det åkte vi vidare söderut och plötsligt dök staden Greymouth upp, vilket nästan kändes overkligt efter alla mil i öde trakter. Per hade sökt jobb här innan hann fick jobbet i Invercargill, och var därför lite extra spännande att besöka. Det kändes dock som en väldigt liten stad och inte någon metropol precis... Vi korsade en bro för att komma in i centrum av staden. Vi körde sedan bla förbi ett sjukhus som höll på att byggas, vilken skulle ha varit klar för ett år sedan... Det reste sig lummiga berg runtom staden och strax utanför centrum, på andra sidan floden, låg det hus med utsikt över staden. Vi stannade bara till kort och körde sedan vidare till områdets största attraktion, som låg utanför Charlestown, 11 km söder om Greymouth; Shuntytown. Vi parkerade och betalade sedan inträde för att besöka en gammal uppbyggd guldgrävarstad med kyrka (, som var från denna tiden), post, bank, café, sjukhus, fängelse, skola m.m. Vi gick runt för att titta, men det började  regna och gick efter en stund in i ett hus och såg en film; ett hologram, som visade hur de kunde ha det, vilket verkade ha varit ganska tufft på flera sätt.  Vi åkte sedan med ett riktigt ånglok på området, där de fyllde på vatten innan vi tog plats i vagnen. Vi var, förutom lokföraren, hans son på ca 11 år och en annan man som jobbade där, de enda som åkte. Vi körde förbi ett sågverk, som hade använts förr och vidare förbi ett ställe där de vaskade guld. När vi var framme fick vi gå in i loket och se där de eldade med kol. Det rykte förfärligt och var sedan glada över att få komma in i vagnen igen. På vägen tillbaka hoppade vi av där. Vi blev först visade hur vi skulle vaska av en härlig, lång och rund man som var otroligt lik Hagrid i sagan om ringen. Han berättade att han kom från Australien, var ingenjör och hade flyttat till Nya Zeeland för ett antal år sedan. Han skämtade mycket med oss, vilket var kul. Det var sedan Ellen och Ludvigs tur att vaska och det var häftigt att se att att de lyckades riktigt bra med att få det riktiga guldet att stanna kvar i metallpannan, med rätt teknik, eftersom guldet var tyngre än sanden och gruset.
Efter det gick vi tillbaka till bilen och åkte vidare söderut. Regnet öste ned utan uppehåll i några timmar, men kunde skymta den vackra kusten, vilket var kul att se. Det regnade fortfarande,  när vi, några timmar senare, kom fram till Franz Josef Holiday Park nära Franz Josefs glaciär runt kl 20. Vi var då inte så sugna på att slå upp våra tält och hyrde därför istället ett rum på campingplatsen. Det kändes riktigt lyxigt! Efter lite middag gick vi och lade oss och somnade gott i de mjuka sängarna...