Mer uppdateringar

måndag 28 januari 2019 Kungsbacka, Hallands län, Sverige

Lördag 26 januari

Slappedag

Lördag o inga aktiviteter. Pannkakor till frukost idag, smaskens. Tvättade sen upp lite o det torkade ganska snabbt ute. De övriga plus Toz , som är volontärkoordinator, skulle ge sig iväg till Kuti NP. De åkte nog iväg runt 10.30 tror jag. Jag slappade o följde sen med Annette när hon skulle gå hem. Skulle ner o köpa mig ett nytt SIM-kort, hon följde med. Kom till den lilla röda Airtel-lådan o visst hade de simkort men man behövde legitimation. Pass dög inte så han skrev det på sin legitimation??? Jag fick i alla fall skriva under pappret. Skulle vänta på ett sms innan jag kunde registrera min kod för inköpt mängd data. Tog nog ett par timmar men sen kom den. Den lilla lappen med koden var inte helt lätt att tyda, pyttesmå bokstäver så jag väntade med det.
Satt ute o läste o bara slappade. Annette hade bjudit hem mig på middag så strax innan fem så gick jag dit. Blev ris, getkött o sallad, smaskens! Hade med mig mat till Isaac när jag gick tillbaka, han jobbar här i natt. Fick hjälp av Garrett att ladda på den mängden data jag köpt. Man var tvungen att välja om man ville ha till surf, typ whatsapp eller ngt annat, fattade inte riktigt men jag sa att det blir väl bra med typ whatsapp så det laddades upp för det. Försökte sen skicka meddelande till Angelica eftersom jag visste att delar av familjen skulle vara där för att fira henne o Torbjörn. Verkar inte som det gått iväg, det är som en liten fyrkant med klockvisare i eller liknande i hörnet av meddelandet. Ska se om jag kan köpa mer o fylla på till surf i morgon eller så o hoppas att det fungerar.
Klockan är nästan 8 så snart blir det väl läggdags också, lite läsande innan kanske.

Söndag 27 januari

Regn, regn, regn…

Idag har det regnat nästan hela dagen. Vaknade vid 4-5 tiden o då öste det ner för fullt. Sen höll det i sig till närmare 12, lite uppehåll o nytt regn även om det inte var lika häftigt som i början. Det har varit en riktig slödag. Jag läste ut boken jag började med igår o sen har jag löst korsord o suduko. Fick igång telefonen så jag kunde skicka meddelande på whatsapp o Angelica ringde upp också så jag fick prata lite. Vet inte hur långt datan jag köpt räcker men får försöka köpa mer i morgon.
Till o med lite kyligt i luften nu, tog på mig fleecetröjan när jag sitter ute. Annars svettas man ju floder bara av att vara. Får väl se hur morgondagen ser ut. Då blir det förskola på fm o sen någon eftermiddagsaktivitet igen.
Kort inlägg idag men har inte hänt så mycket mer. Får väl kanske fixa något o äta sen också.

Måndag 28 januari

Outreach = väga barn

Vaknade tidigt som vanligt, idag med huvudvärk efter att nog ha legat lite konstigt tror jag. Efter frukosten fick vi sätta oss o fylla i bokstäverna H o I i skrivböcker till den ena klassen i förskolan. Gjorde så de sen skulle kunna fylla i o skriva av på raderna. Jag Vicky o Shane skulle till förskolan o Linda o Andres till kliniken o hjälpa till med att lägga piller i påsar eller något sådant. Det började regna strax innan vi skulle iväg så vi åkte alla i bilen med Toz. Samma bil som när jag var här sist o redan då hängde saker på trekvart. Båda framfönstren nere, vet inte om det går att få upp dem så lite blöt var man när vi kom fram. Vi gick in med våra kartonger med skrivhäften mm o sen gick alla in i ett av husen. Hög ljudnivå som vanligt när de skulle göra sina ramsor o bön mm. Förstår ju inte riktigt vad det handlar om när de pratar chichewa. Efter en liten stund kom Toz tillbaka o sa att vi skulle hänga med henne igen för det var ändrade planer o skulle vara 2 ställen de skulle väga barnen på idag. Det ena stället blev ändrat från förra veckan. Vi som varit i förskolan gick till en plats här i byn under några träd. Där satt redan några mammor o efter ett bra tag kom först en o så småningom 3 till från kliniken. Det strömmade till fler o fler mammor med sina små, allt ifrån nyfödda till kanske 2-3 år, mest mindre barn. Vågen hängdes upp i ett träd o vi kunde börja. Mammorna har ju barnen på ryggen eller sidan i sina tygstycken o de knöt till dem så vi kunde hänga upp barnen med kläder o allt. Läste av vågen o sa vikten till mamman som sedan lämnade sin bok till Vicky som satt o skrev in vikten o markerade på kurvan. Snabba ryck här med barn av o på kroken hela tiden.. Efter de var vägda ställde de sig i kö för att klinikpersonalen skulle markera i sina böcker o de som sen skulle vaccineras gick bort till den personalen som gjorde det lite längre bort. Löpande band hela tiden o inga helt perfekta vikter men det jämförs ju på samma sätt varje gång. Idag var det inga som skulle mätas på detta stället i alla fall. De gör detta 1 gång/månad i de olika byarna. När vi trodde att inga mer nog skulle komma, för de dyker upp lite då o då, så tog vi ner vågen. Men det kom naturligtvis några till så Shane fick hålla vågen o jag försökte få till en vikt.
Solen sken nu o det var varmt när vi gick tillbaka till där vi bor. Dags för lunch o vi fick ris, böngryta o sallad. Sen fick jag o Vicky sitta o fundera på vad vi skulle göra på vår engelskalektion med barnen i grade 6-7 tror jag det var. Vi var där strax efter 3 o då var inga barn där. Sen kom först 1 o sen 1 till. Väntade säkert 20 minuter minst o då hade 2-3 till dykt upp så vi började. Sen dräller de in lite pö om pö hela tiden så idag var det kanske 20-30 st till slut. Förra gången hade de varit drygt 40 st. Inte helt lätt att alltid få dem att förstå men en av lärarna är med. Han tog sen över efter kanske 1 timme o skulle ge extra undervisning i matte. Vi gick hemåt, jag gick vägen om Airtel o köpte lite påfyllnad till surf på telefonen. Fick laddat på det så jag kunde höra av mig på whatsapp igen o sen ringde Felicia o Angelica (på whatsapp) så jag fick pratat med dem. Såg att ni hade snö men jag är inte avis för det.
En ny volontär, Olivia, kom idag. Ska snart äta lite mat o så får jag se om jag kan få iväg lite inlägg.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Angelica

Så skönt o kunna läsa om vad du har för dig där borta, så man vet att all är bra! Felicia blir så glad när hon får pratat med dig, "momo" Njut nu ett par veckor till så hoppas jag vi får fortsatt läsa vad som händer. älskar dig!

Postat av Anette Orrefalk

Ha det bäst ”lilla ängel” så trevlig läsning som alltid!
Tänker att alla koder du får och väntan kan bero på att landets internet är kontrollerat, är det de?

Postat av Ylva

Skönt att höra att du är framme och har det bra. Här har vi massor med snö och mer ska komma. Tycker det räcker nu. Är ljust och fint men längtar till våren. Puss och kram från syrran.

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 16 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan