Packad och klar :-)

måndag 28 januari 2019 Frösön, Östersund, Jämtlands län, Sverige

Idag har jag packat ihop på kontoret och känner inte längre något ansvar över något där - typ - eller kanske lite. Ett par samtal och ett par mail. Sen så är jag klar med Östersunds Kommun och dess tekniska förvaltning. För stunden iaf.

I morgon tidigt som attan går tåget från Östersund till Trondheim. Jag planerade att åka från Trondheim just för att jag skulle kunna ta det lite piano på förmiddagen och ta bilen de tre timmar bort som flygplatsen ligger.
Men när returen var så mycket billigare till Stockholm och Östersund blev det alternativet bättre och jag får helt enkelt tuffa tåg.
Ett problem som uppstår är att jag inte tänkt släpa på vinterkläder i asien. Därför letade vi fram de fulaste och minst använda vinterjackor vi kunde hitta i vår källare. Dessa lämnar jag till bättre behövande i Norge - om det nu finns några vid flygplatsen? Vet ej. Kanske i Oslo där jag mellanlandar.

Att resa själv känns bara bra. Jag kommer sakna Bosse och barnen. Men jag ser fram emot att kunna ligga i en hängmatta, läsa en bok och dyka med valhaj. Uppfyller jag detta kommer resan vara mer än uppfylld. Får jag dyka med lite andra trevliga djur så är jag inte ledsen för det. Drömmer inte om vithaj, men kanske sköldpaddor och lite annat. Å andra sidan har jag dykt i paradisvatten tidigare. Både på Mauritius, Thailand och Vietnamn har jag sett djur plockad från Nemofilmerna.

Packningen  - 3 veckor och endast handbagage! Ska bli spännande att se hur länge jag klarar det? I handbagaget finns en tunn minitrunk som jag kan fylla upp om jag så önskar. Men shopping är för en gångs skulle inte högt på denna lista. Det är snarare praktiska saker som solkräm osv som inte ryms i de små 100 ml-flaskorna i 1 liter platspåse. Vem tusan kom på en sådan sak.
Perfym, smink och finare kläder hoppar jag över. Vem ska jag vara fin för? Det är ju bara jag och mitt "ego" som ska åka ;-)
Reser i joggingskor som jag kommer lämna kvar när hemresan närmar sig. Tunnare jeans, kortärmad tröja och en cardigan. Lånad ytterjacka som jag kan lämna och en av barnens gamla mössor som de vägrar använda (jag förstår varför). Dessa kläder kommer inte längre än Norges flygplatser. Iaf med mig i.
Ett par korta tajts och ett par löparshorts. Sporttop, två stycken, liksom två linnen. Strumpor blir udda-strumper som jag kastar allt eftersom de svettats upp. Likaså med trosor.
Två bikinis och en extra överdel som jag också kan använda till de kläder jag behöver halsterneck.
Två vanliga shorts till vardags - vilket är mina älsklingsplagg. Ett par linnen. En extra korttröja med liten ärm som täcker axeln, liksom en tunnare kofta att dra över. En långkjol i linne och en beachklänning. Fick nog med mig en tunn klänning som kan användas på Maldiverna om jag skulle vilja sitta på någon finare restaurang - resort eller så.
Har ett par flip-flop och ett par andra sandalaktiga skor. Thats it.
I plastpåsen som ska fram i säkerhetskontrollen finns några småflaskor med solkrämer, tandkräm och en salva, läppbalsom för stark sol. Inget mer. Jo, handsprit.
Tandborste och lite mediciner som huvudvärkstabletter, magsjuka och vätskeersättning ligger också i packningen. En Ipad och telefon. I handväskan har jag systemkameran - löst.
Laddare till dessa och två böcker. I padan har jag laddat ner fler böcker eftersom jag just gått med i storytel så jag kommer åt 2 veckor gratis. Ska nyttjas.
I packningen finns också dykcertifikatet och snorkel/cyklop. Funderade länge eftersom det verkar som det finns att låna på de flesta hotellen, iaf på Maldiverna. Men det fanns ju plats och har nått 8 kg av de 10 jag får ta med.

Kabinväskan är nyinköpt och kan användas som ryggsäck. Perfekt!

Anneli Frid
Senast aktiv - från Maafushi, North Central Province, Maldiverna