Ensam i huset, nästan

fredag 1 februari 2019

Fick skickat iväg gårdagens inlägg i morse, även om anslutningen var lite halvkass. Även lite bilder kom iväg på Fb. Jag o Olivia skulle idag till en annan förskola, Chisomo. Där hjälper också Help2kids till men det är en förskola där föräldrarna får betala en mindre summa o barnen själva har med sig lite att äta. Den kom till genom en donation från en f.d. volontär. Där ska man vara när de börjar kl 8.00, så vi fick gå iväg ca 7.40 redan. Ingen av oss hade varit där förut men Olivia hade fått det utpekat så vi traskade iväg. Hittade till slut rätt o kom fram strax innan starten. De har 3 klassrum o jag tror att det är uppdelat lite efter ålder??, eller kunskap??? Jag var med i klassen där läraren heter Ruth o idag skulle de göra ett test. De började att upprepa former; cirkel, triangel, rektangel o fyrkant. Sen skulle de rita dessa former i sina små häften, av olika utseende o status. Jag fick ta lärarens plats o när de var klara kom de fram o så skulle jag rätta. Markering för rätt svar o sen Good! efteråt. Någon fick gå tillbaka o göra någon form som fattades o sen komma tillbaka.  Därefter bokstaven O, de fick öva stora o små O. Sen skriva ett stort o ett litet O i sina böcker o jag rättade igen. Det var lite upprepningar o lite sång o ramsor eller något sådant. Broder Jakob sjöngs på deras sätt o i förlängningen med många av barnens namn vad jag kunde förstå. Efter 1 timme var det rast, o rast hade de i 1 timma!!! De åt o drack av vad de haft med sig, inga nyttiga saker precis. Typ majskrokar/ostbågar, kex, läskeblask mm. Sen sprang de omkring o lekte, det ligger en skola alldeles bredvid också. Lärarna satt utanför o pratade, 2 av dem hade egna barn med sig. De ammade lite då o då o sen gick deras barn också runt o plockade med lite av varje. Man har lite svårt att vänja sig med tempot de har, lite av ”kommer jag inte idag så gör jag det kanske i morgon”. Sen var det ett barn som ringde i en klocka så de kom in igen. Nu började de med att sjunga/ropa sånger eller ramsor, ganska oförståeligt för mig. Läraren la sig på golvet o ammade sin son (1½ år) under tiden som barnen höll på. Han somnade så småningom o då var det dags för vokaler- a,o,e,i,u (inte y). De sa dessa i kör o sen var det a som skulle skrivas o jag rättade. Därefter var klockan 10.30 o idag var vi tvungna att gå då, annars håller de på till 11.00.
Idag skulle nämligen allihopa, utom jag, åka iväg till Zomba över helgen. Det ligger söderut o det skulle nog ta ca 4½ timme att köra. Linda o Shane kommer sen inte tillbaka hit, de åker till Blantyre o ska sen ta flyget därifrån till Tanzania där de ska volontära på help2kids ställe i Dar es Salam. Så nu är det bara jag o Garrett kvar, han är Field manager här. Ganska lugnt o skönt faktiskt. Tänkte stoppa lite underkläder i blöt för senare tvätt, Annette o Leke höll på att tvätta övrig tvätt. Annette sa till mig att jag skulle hämta min tvätt också! Tyckte inte det var nödvändigt, den kunde jag ta själv sen, men fick order att visst hämta den så vad gör man?? Lyder order naturligtvis. Hade inte så mycket att tvätta som är nödvändigt men det blev några saker. Hon tog mina underkläder också!! Har sparat en hel del som jag tänkt ta själv så det får kanske bli senare i helgen.
Det var strömavbrott igen, tycker det är dagligen o inget mobilnät sen vi kom hem efter förskolan. Står bara att nätverket inte är tillgängligt. Så detta inlägg får jag försöka få iväg i morgon om det funkar då.
Till lunch fick vi grillad kyckling o potatisklyftor, mums! Annette la undan lite så jag kunde äta till middag också. Därefter har jag mest slappat o läst. Jättevarmt ute o inte mycket till vind så svetten rinner även om man är i skuggan o sitter stilla. Blev en dusch o sen middag på resterna. Har mullrat i bakgrunden o sett grått ut men inget regn än i alla fall. Klockan är nu 19.30 o jag antar att jag läser lite o sen hoppar i säng. I morgon ska jag med Annette till Salima o uppsöka en skräddare. Ska se om vi kan få med Zione också så jag får köpt sakerna till henne.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Eva Olsson

Så jätteroligt att höra ifrån dig, väntar varje dag på dina inlägg. Vet också hur darrigt det är med wifi. Kram

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan