Shopping i Salima

lördag 2 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Hade inte något mobilnät från igår vid lunch tills jag idag var på väg till Salima. Då satte det igång igen o telefonen surrade hela tiden av nya meddelanden. Fick så småningom skickat meddelande till Angelica o gratulerat på födelsedagen. Därför börjar jag här med ett Hipp, Hipp, Hurra på 29-årsdagen till dig Angelica. Hoppas dagen var bra.
Bara jag av volontärerna hemma o idag var det pannkaksfrukost. Jättevarmt o svettigt i natt. Efter frukosten så började det att störtregna, det vräkte ner, åskade o blixtrade. Vi skulle ju åka till Salima idag men väntade då på att regnet skulle minska. Så småningom avtog det lite i alla fall så jag o Annette tog ett paraply o gick ner mot byn. Jag hade inte kunnat få tag på Zione pga nätkrånglet men Annette sa att en av de som kör MC-taxi visste var hon bodde. Han var där nere o jag hoppade upp där bak o så körde vi mot Ziones hus. Annette gick hem o skulle komma efter. Zione var hemma o blev jätteglad, hon skulle bara byta om så jag fick hoppa in i den lilla hyddan eftersom det regnade ute. Där satt jag med en vuxen o 2 små barn medans en hel hög andra kom o kikade in, undrade väl vem denna vita människan var. Så småningom kunde vi båda två hoppa upp bakom föraren o där satt vi o trängdes i regnet tills vi kom ut till vägen till Salima (Lifuwu turn off kallas det). Jag hade tagit av mig glasögonen o stoppat i väskan så fick torka genom hår o ansikte o plocka fram dem igen. Där fick vi vänta ett bra tag på att Annette kom, hon hade Theo på ryggen. Sen kom det en bil o Zione o en kvinna till hoppade in där fram. Annette med Theo, jag o 2 större män satt inklämda i baksätet. Det är en upplevelse att ta sig fram här; fullpackade bilar, inga bälten, kor o getter o människor på vägarna. Vi kom i alla fram välbehållna.
När vi gått av så gick vi direkt till skräddaren som ska sy mig en klänning av tyget jag fått av Annette. Lite småprat först i lugn o ro o sen frågade han vilken modell jag vill ha, hur den ska se ut, han tog mått o på onsdag ska den vara färdig. Spännande att se hur detta blir. Gick sen o tog ut lite lokala pengar o sen gick Annette för att besöka Isaacs syster som är sjuk o jag o Zione skulle shoppa till henne. Det blev en skolryggsäck, 2 par skor typ sandaletter, ett par gula o ett par blå. Sen köpte vi ett paraply, 8 stora skrivböcker o en klänning. Blev också ett par flip-flop o pengar att ladda hennes telefon. Därefter försökte jag få kontakt med Annette via whatsapp o messenger utan att lyckas. Vi drog oss bort till skräddaren där vi hoppat av när vi kom o till slut så kunde Zione ringa o nå henne. Då hade vi nog suttit där i säkert 35 minuter i alla fall. Sen tog det mer än 1 timma innan hon kom. Därefter skulle vi åka tillbaka. Fick hoppat in i en bil för 7 personer men här åker man inte förrän bilen är knökfull, det kan ta 10 minuter men det kan också ta 2 timmar! Efter ett par turer runt för att ragga folk antar jag så satt Annette med Theo där fram, plus en person till o föraren nästan på samma plats. I mitten satt 4 personer, jag o Zione satt bak o 2 personer hängde på utsidan, alltså 11 totalt med föraren. Dessutom flera backar öl, kassar o en säck med ris eller annat. Han hade nästan slut på bensin så han tankade kanske 3 liter i en flaska o körde tills bensinen var slut o då fyllde de på. Vi tog oss fram o fick även nu se upp för cyklande, gående, kor o getter mm. När vi kom till avfarten till Lifuwu behövde vi inte byta till MC eftersom han skulle fortsätta men vi hittade 3 vuxna o 1 barn till att ta in i bilen. En hoppade längst bak till oss, där var 2 separata säten med en planka emellan så jag kunde sätta mig i mitten. En mamma med barn i baksätet o 3 män på utsidan nu!! Vid varje gupp som är på vägen för att hålla nere hastigheten så fick han köra på tvärsan för att inte slå i underredet, det skrapade ändå en hel del. Vi kom i alla fall även nu fram ordentligt som tur var. En upplevelse att åka kommunalt här!
Jag följde med Annette hem o hon lagade mat bara till mig, skulle själv äta senare. Han tillbaka till huset innan det blev mörkt. Nu har det kommit en ny volontär hit under eftermiddagen, Sina från Schweiz. Kommer en tjej till i morgon.
Är fortfarande tryckande varmt o svettigt o fullt med myggor, knott eller vad det är som irriterar när man är svettig. Kliar överallt av myggbett. Ska in o ta mig en dusch o försöka få iväg mina inlägg.
Puss o Kram till er alla

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Eva Olsson

Underbart ändå <3

Postat av Anette Orrefalk

Vilka trapetser du är med om? Funderar du på att försöka insamling till något så är jag på! Och jag Skulle gärna ha en klänning från Afrika som passar! Ha en fortsatt härlig resa!

Postat av Angelica Kvick

Tack! 💕 låter som en spännande färd! Inte riktigt som att åka taxi/bil här hemma 😅 såg ut att vara jättefina klänningar utanför skräddaren! Nu är det inte långt kvar innan du är hemma o vi ses igen. Pussokram!

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan