In the jungle the mighty jungle 🐒

mÄndag 4 februari 2019 San Agustín Lanquín, Alta Verapaz Department, Guatemala

HallĂ„ kyliga Sverige! KĂ€nns sĂ„ konstigt att vintern slĂ„tt till pĂ„ allvar och sjĂ€lv gĂ„r man i linne och kjol. Sorry men ren fakta. Dock sitter jag i bussen pĂ„ vĂ€g mot Antigua nu och dĂ€r kan temperaturen gĂ„ ner till runt 10grader pĂ„ nĂ€tterna vilket kĂ€nns sjukt kallt just nu. Men i övrigt sĂ„ Ă€r vĂ€l tempen runt 20-30 dagtid sĂ„ det Ă€r hĂ€rligt! Iallafall har nu nĂ€stan varit en vecka i detta vackra lite okĂ€nda land för mig, Guatemala och sĂ„ lĂ„ngt kan jag sĂ€ga att jag inte Ă€r besviken. HĂ€rliga mĂ€nniskor, god fĂ€rsk frukt, djungel och regnskog blandat med vackra bergsvyer och guppiga grusvĂ€gar. FrĂ„n Belize sĂ„ tog vi ju som sagt bĂ„t frĂ„n Punta Gorda till grĂ€nsstaden Livingston dĂ€r vi möttes av Mr Livingston som han kallade sig sjĂ€lv. 71 Ă„rig man med tvĂ„ tĂ€nder i kĂ€ften som visade oss till immigrationskontoret som lĂ„g uppe pĂ„ kullen sĂ„ vi kunde fĂ„ en stĂ€mpel i passet. Vi Ă„kte sedan med Fredico vĂ„r bĂ„tchaufför till vĂ„rt hem i djungeln de tre kommande dagarna. Redan under bĂ„tturen förstod vi att det skulle bli mĂ€ktigt och hĂ€rligt dĂ„ floden var sĂ„ klar och knallgrön och regnskogen vĂ€llde upp högt över vattnet. En 30minuters tur tills vi kom fram till vĂ„rt lilla djungelpalats. Återigen ett festligt namn, Hotelito Pedido dĂ€r vi vĂ€lkomnades av volontĂ€ren Tang som varit dĂ€r flera Ă„r i rad och gĂ€rna Ă„tervĂ€nde. KĂ€ndes ju som ett gott tecken om man vĂ€ljer att komma tillbaka. Samtidigt som oss kom en annan bĂ„t frĂ„n motsatt hĂ„ll och vĂ„ra blivande tyska vĂ€nner som skulle bo dĂ€r nĂ„gra nĂ€tter ocksĂ„. Hannes och Mathis som reste ihop sen Felix och Leoni som reste sjĂ€lva. Det var iallafall vi 6 som avnjöt den fantastiska familjemiddagen som de hade varje kvĂ€ll. Allt hemlagat vegetariskt och med hemgjort bröd som bara smakade magiskt. Portionerna var sĂ„ stora att till och med jag inte kunde Ă€ta upp dem. Plus att man nu vant sig vid att inte Ă€ta alltför mycket och tĂ€nka pĂ„ budgeten. SĂ„ detta var ren lyx. Leoni överraskade med att hĂ€mta sin ukelele och hon spelade och vi sjöng vilket var sĂ„ mysigt. Hon lĂ€rde mig Ă€ven rörelserna till Cup sĂ„ngen som jag fĂ„r briljera och visa er nĂ€r jag kommer hem (om jag förhoppningsvis fortfarande minns det dĂ„). Alla var vi ganska trötta efter resdagen sĂ„ vi gick ner pĂ„ bryggan och sĂ„g pĂ„ en fantastisk stjĂ€rnhimmel innan vi checkade ut för dagen. Jag och Tina sov pĂ„ loftet och de andra hade smĂ„ bungalows pĂ„ omrĂ„det. Att tillĂ€gga att man kunde endast ta sig frĂ„n Hotelito Pedido med bĂ„t eller kajak. OmrĂ„det hade ett gemensamt hus dĂ€r vi Ă„t alla mĂ„ltider och dĂ€r vi ocksĂ„ sov pĂ„ loftet. I övrigt var det nog cirka 6 andra bungalows, bĂ„de med eget eller delat badrum. SĂ„ allt i allo var det cirka 20 personer som kunde bo pĂ„ stĂ€llet samtidigt vilket var lagom och mycket familjĂ€rt. Dagen dĂ€rpĂ„ efter en vĂ€ldigt klar och iskall natt gick jag upp tidigt för att försöka mig pĂ„ lite handtvĂ€tt. Efter snart tre veckor utanför Sverige hade jag inte tvĂ€ttat Ă€nnu och Ă€ven om jag hade med mig ett gĂ€ng med underklĂ€der sĂ„ började det tryta. SĂ„ tvĂ€ttade bara upp det mest nödvĂ€ndigaste för att överleva lite till :) Kan ju ocksĂ„ tillĂ€gga att jag som vanligtvis Ă€r noggrann med personlig hygien och allt dĂ€rtill fĂ„tt slĂ€ppa lite pĂ„ de bitarna ocksĂ„. Tur man har bĂ„de frĂ€sch och ofrĂ€sch deo ;) Har ocksĂ„ bara tvĂ€ttat hĂ„ret ordentligt tvĂ„, tre gĂ„nger. Men man vĂ€njer sig och som tur var Ă€r vi alla resande pĂ„ samma nivĂ„. Är ju oftast kalldusch som gĂ€ller med och dĂ„ Ă€r man inte supersugen pĂ„ att tvĂ€tta hĂ„ret. DĂ€remot hĂ€r hade de bĂ„de kall och varm dusch, dock var den varma sĂ„ varm att man skollades, sĂ„ man fick ta lite i handen och kasta pĂ„ sig. Haha inget mellanting hĂ€r inte.. Efter min tvĂ€tt iallafall hade alla börjat vakna till och vi Ă„t fantastiskt god frukost. Ingen besvikelse hĂ€r heller. Jag tog yoghurt med fĂ€rsk frukt och granola och de andra hade bĂ„de crepes med frukt eller pannkakor med frukt och Ă€ggröra. Denna dag hade de andra fyra bestĂ€mt sig för att Ă„ka kajak till Livingston medan jag och Tina tog ett lite kortare alternativ och kajakade till Hot Springs som lĂ„g pĂ„ andra sidan av floden och besökte en hĂ€ftig grotta. Att tillĂ€gga vid de varma kĂ€llorna sĂ„ blev jag ocksĂ„ biten av en fiskjĂ€vel. Mycket ska man va med om alltsĂ„.. vi skulle gĂ„ ner frĂ„n en liten trappa och ytan va nĂ€stan skollades varm medan ju lĂ€ngre mot botten man kom blev det kallare. Jag hann inte mer Ă€n sĂ€tta ner ena foten pĂ„ botten förrens jag kĂ€nde nĂ„tt bita tag i min vad och jĂ€klar va jag skrek till. Upp fort som satan för att kolla efter och fiskjĂ€keln bet till sĂ„ pass att det började blöda. Inte mycket dock men Ă€ndĂ„. SĂ„ inget bad i varma kĂ€llor för oss inte. Dock följde vi med vĂ„r 71Ă„riga söta guide Felix som var tvĂ„ skitar hög typ in i en grotta i nĂ€rheten. Kalksten i olika former och med insprĂ€ngt guld och sĂ„klart dessa förbaskade fladdermöss som jag inte gillar, men de anföll inte iallafall. NĂ€r vi var tillbaka tidig eftermiddag pĂ„ Hotelito sĂ„ delade jag och Tina pĂ„ en tonfisk snacka som var den största man skĂ„dat, typ 5cm tjock och i storlek med 4 hamburgare. Vid detta laget hade vi lĂ€rt oss att dela pĂ„ en mĂ„ltid rĂ€ckte. Speciellt dĂ„ middagarna höll oss mĂ€tta en halv dag Ă„tminstone. Resten av dagen spenderades simmandes i floden, de hade ocksĂ„ ringar som vi kunde flyta runt i eller bara ligga och lata oss i hĂ€ngmattorna pĂ„ omrĂ„det. Under dagen checkade ett antal nya in sĂ„ till kvĂ€llen denna gĂ„ng var vi kanske runt 10-12. Ett sött Ă€ldre par frĂ„n Kanada, Claudia och Roy, Emilio frĂ„n Finland som sĂ„g ut som en vacker jesus, sen ett par frĂ„n Belgien som jag inte minns namnet pĂ„. Leoni med ukelelen hade checkat ut men i övrigt var vi samma som kvĂ€llen tidigare. Även denna mĂ„ltid gjorde inte oss besvikna och mĂ€tta blev vi. Avslutade kvĂ€llen med att Hannes och Mathis lĂ€rde oss ett nytt kortspel Cambio som vi satt och spelade, medan Tina blev spĂ„dd i Tarot kort av Emilio. Dagen dĂ€rpĂ„ efter frukost sĂ„ tog jag och Felix, Hannes och Mathis kajaker för att Ă„ka en tur till ett vattenfall en bit bort. Cirka en timmes paddlande enkel vĂ€g sĂ„ bra trĂ€ning fĂ„r man sĂ€ga. Vi hade Ă€ven med oss hunden Rasta som bodde pĂ„ Hotelito dĂ„ han gĂ€rna följde med turisterna pĂ„ utflykt, och han satt sĂ„ snĂ€llt i kajaken sĂ„, och bara vĂ€ntade pĂ„ att vi skulle Ă€ta vĂ„ra medhavda mackor som sĂ„klart ingen orkade Ă€ta upp pĂ„ grund av storleken sĂ„ dum va han inte. Blev vĂ€l en halv dag dĂ€r med sen bara chilla vid bryggan och i ringarna och flyta runt resten av dagen! Efter vĂ„r sista middag pĂ„ stĂ€llet sĂ„ körde vi lite mer Cambio med nĂ„gra nykomna hollĂ€ndare. Senare gick jag ner för att titta pĂ„ stjĂ€rnorna och tjöta lite mer med Emilio som ocksĂ„ var borta pĂ„ obestĂ€md tid och skulle samma resvĂ€g som oss fast med nĂ„tt mer stopp pĂ„ vĂ€gen. SĂ„ kanske trĂ€ffar pĂ„ honom under resan igen. Kan varmt rekommendera detta stĂ€lle mitt ute i nowhere I djungeln och det kĂ€ndes lite sorgligt att lĂ€mna morgonen dĂ€rpĂ„. Men nya Ă€ventyr vĂ€ntade dĂ„ vi tog bĂ„t en timme mot fastlandet och den lilla byn Rio Dulce. Innan vĂ„r shuttle som skulle ta oss upp till Languin vĂ€ntade. Ingen hĂ€rlig tur, dĂ„ mer eller mindre hela vĂ€gen va grus-och stenvĂ€g sĂ„ det guppade satan. Meen cirka 5timmar senare var vi framme pĂ„ vĂ„rt hostel El Retiro dĂ€r Ă€ven Stephen som Ă„kte samma buss som oss bestĂ€mde sig för att bo. En kille frĂ„n Manchester som gillade att prata om man sĂ€ger sĂ„, till och mer vĂ€rre Ă€n Tina och dĂ„ Ă€r det rejĂ€lt :) men han va trevlig. Blev relativt tidigt i sĂ€ng dĂ„ vi dagen dĂ€rpĂ„ skulle pĂ„ en heldags tur till höjdpunkten i detta omrĂ„de Semuc Champey med vattenfall, naturliga turkosa pooler, grottor mm. SĂ„ det var vi tillsammans med Stephen, ett par frĂ„n Australien och ett annat frĂ„n Schweiz. OcksĂ„ vĂ„r energifyllda guide Jose. En hĂ€rlig 45 minuters tur pĂ„ ett flak tog oss genom denna mysiga by samt det guatemaliska höglandet. Vilka vackra vyer sĂ€ger jag bara. Det blev en Ă€ventyrlig dag dĂ„ vi badade i vattenfall, simmade i kolsvarta grottor med endast ett levande ljus i handen och hikeade 45 minuter uppför för att fĂ„ fantastisk utsikt över just Semuc Champey och dessa 8 turkosa pooler. KĂ€ndes rĂ€tt skönt efter en vandring i 30graders hetta och hoppa i detta klara vatten. Skön dag som avslutades med ytterligare en batcave dĂ€r tusentals fladdermöss vid skymning flög ut ur grottan och man kunde sitta ijĂ€mte och bevittna detta. Hur lite jag nu gillar dessa flygfĂ€n sĂ„ var det rĂ€tt hĂ€ftigt att bevittna trots allt. OcksĂ„ rĂ€tt coolt att i mörker Ă„ka gummiring (tubing) frĂ„n grottan tillbaka till vĂ„rt hostel med igen endast ett levande ljus pĂ„ kvĂ€llen. Tur jag hade guide med mig som visste vart vi skulle för totalt bĂ€cksvart och relativt kallt i floden. Men en upplevelse det med. KvĂ€llen avslutades med mexikansk buffĂ© pĂ„ hostelet och lira lite Mario kart med Stephen och tvĂ„ norska killar. Vann över alla att tillĂ€ggas :) Tack och hej till Lanquin och Semuc Champey, nu Ă„terstod bara en natt innan jag och Tina nĂ„tt mĂ„let som vi pratat om för cirka 2 veckor sedan- Antigua. VĂ„r sista natt pĂ„ resande fot tillsammans spenderades i staden Coban som var den mest civiliserade pĂ„ lĂ€nge. Tror mer eller mindre vi var de enda turisterna dĂ€r ocksĂ„. Kanske ingen jĂ€ttemysig by men va rĂ€tt skönt att dela upp den lĂ„nga resan till Antigua pĂ„ tvĂ„. SĂ„ att vi bara skulle ha cirka 5-6 timmar i minibuss istĂ€llet för nĂ€stan 9. Vi lyxade dĂ€rför till det med ett private room med tvĂ„ sĂ€ngar och eget badrum för en gĂ„ng skull. RĂ€tt skönt att inte behöva bli störd av andra utan Endast av alla hundar som konstant skĂ€ller i detta land samt fyrverkerismĂ€llar som gick av i tid och otid av nĂ„n anledning. SĂ„ en skön natt sömn pĂ„ nĂ€stan 10 timmar innan vi tog en go frukost pĂ„ ett lokalt stĂ€lle innan bussen skulle gĂ„ cirka klockan 11. Landade dĂ€rmed i Antigua runt 16.30 och sa hejdĂ„ till Tina. Även om vi troligtvis kommer synas i stan dĂ„ hennes plan Ă€r att vara hĂ€r ett tag ocksĂ„. Men nu Ă€r min plan att bara hĂ€nga med spansk talande mĂ€nniskor vilket mer eller mindre sprack direkt dĂ„ min rumskompis pĂ„ mitt homestay heter Will och Ă€r frĂ„n England. Lyckligtvis har han varit hĂ€r i Antigua och gĂ„tt pĂ„ skolan 2 gĂ„nger tidigare och vill nu frĂ€scha upp sitt minne för att kunna resa vidare och runt i central och Sydamerika ett tag. SĂ„ nĂ€r jag kommer in i spanskan lite kommer vi nog mer och mer kunna gĂ„ över till spanska konversationer och skippa engelskan helt. Men vĂ€ldigt skönt att ha nĂ„n som Ă€r lite pĂ„ samma nivĂ„ sĂ„hĂ€r till starten iallafall. TrĂ€ffade bara min hostfamilj som hastigast dĂ„ de visade mig mitt rum och förklarade nĂ€r alla mĂ„ltider var mer eller mindre. Jag och Will sover i ett eget hus och de sover ijĂ€mte, vilket inte riktigt va som jag tĂ€nkt mig men vi börjar sĂ„hĂ€r iallafall. Will verkar sjukt trevlig och lĂ€ttsam och han har nu visat mig runt lite i staden och vi har delat en pizza och kĂ€kat crepes med chokladsĂ„s sĂ„ nu kĂ€nner jag att de dĂ€r salsaklasserna skulle sitta fint eller iallafall hĂ€nga med han till gymmet lite dĂ„ och dĂ„. Verkar vara en vĂ€ldigt mysig stad Ă€ndĂ„ som jag kommer kunna trivas i tror jag allt. SĂ„ imon Ă€r det tillbaka till skolbĂ€nken för 4h intensiv spanska frĂ„n 8-12. Hoppas min lĂ€rare Ă€r bra nu! SĂ„ godnatt och tack för ni orkat lĂ€sa. Hörs snart igen! Buenos noches XX

Emelie Sandin
Senast aktiv - frÄn Jönköping, Jönköpings lÀn, Sverige

FĂ„ uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att fÄ ett mail nÀr medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.