31 januari: Bro, konst och hemresa! 1 :

torsdag 31 januari 2019 Sydney, New South Wales, Australien

På torsdagsmorgonen väcktes vi kl 5.30 av att det knackade envist på dörren. Det slutade med att Per gick upp. Vi förstod då att det var taxin, som vi egentligen hade avbokat, som väntade på oss för att köra oss till flygplatsen. Det hade tydligen blivit en miss när receptionen skulle avboka... Vi kunde somna om en stund igen och vaknade ett par timmar senare till en varm och solig dag. Vi började med att packa ihop våra saker och äta frukost på rummet. Sedan var det tid att checka ut. Vi blev erbjudna skåp att låsa in våra väskor i, men insåg att de stora väskorna inte skulle få plats och att det skulle bli väldigt dyrt (60 kronor per skåp och 11 väskor! ). När vi uttryckte vårt problem förbarmade sig personalen över oss och vi fick stoppa in sakerna i ett rum för en mindre slant.
Vi insåg att vi tyvärr skulle ha för kort tid att hinna åka till en strand i det varma vädret och gick därför istället ut på stan’ och började med att gå ut på Harbour Bridge. Vi fick där en häftig utsikt över vattnet, stan’ och operahuset. Där var riktigt varmt och utan skugga, så vi gick efter en stund vidare in mot operahuset och Botanic Garden. Vi hade förhoppningar att vi kanske skulle kunna ta ett dopp i vattnet, men vattnet där var kantat av en slags mur, vilket inte gjorde det tillgängligt för bad. Vi gick därför istället vidare till ett café för att jag och Per skulle kunna få dagens första kopp kaffe. Barnen fick här även svalka sig lite med en glass. En stor ljusgrå och svart fågel med lång svart näbb, som är vanlig här, gick omkring för att om möjligt få i sig lite rester från cafégästerna...
Vi gick sedan vidare igenom den fina parken med bla rosa bananträd till ett stort konstgalleri för att titta på tavlor och hitta lite svalka. Det var riktigt skönt att känna kylan från luftkonditioneringen när vi steg in! Det var fri entré till och utställningen överträffade alla mina förväntningar och uppskattades även av barnen. Det var många enorma målningar på flera meter, vilka var helt fantastiskt gjorda och flera verk var daterade på 1400- och 1500-talet! Där fanns även två tavlor av Picasso, vilka jag tyckte i jämförelse med de andra, inte var alls lika vackra... Efter den trevliga och välbehövliga pausen gick vi vidare förbi St Marys Cathedral där vi bla såg en kostymklädd man ligga och ta siesta på marken i skuggan och in på Queen Victorias building, som är en lyxigare och äldte typ av galleria. Vi passerade vandrarhemmet igen och gick sedan vidare för att hitta ett lunchställe för att ladda energi inför resan. Vi slog oss ned på ett trevligt ställe, inte så långt därifrån och beställde in sallad m.m. Det var det enda jag var sugen på i värmen... När vi kom tillbaka till vandrarhemmet stod redan vår beställda flygbuss där och chauffören var stressad och irriterad för att vi inte stod redo, trots att det var 20 minuter kvar till den bokade tiden. Vi gick snabbt upp och hämtade våra väskor. När vi kom ned sa han att vi fick betala extra eftersom vi hade mer än ett varsitt stort bagage var, vilket betydde 60 kr extra för oss. Det slutade på en summa som var större än vad en vanlig taxi skulle ha kostat... Det var lite irriterande, eftersom informationen inte hade stått i någon broschyr... Chauffören verkade inte kunna förstå oss, utan var bara sur och tvär, men vi förstod senare att han haft en dålig dag och åkturen slutade glädjande i en positiv anda...
Efter att ha plockat upp tre andra sällskap kom vi ca 45 minuter senare till flygplatsen. Vi kunde checka in direkt och gick sedan genom säkerhetskontrollen. Allt gick bra och klockan 20.40 avgick planet från Sydney till Dubai med mellanlandning i Bangkok, 20 minuter försenat. En dryg timme efter avgång blev vi serverade middag, vilket smakade jättegott! Med lite film kändes resan inte så dryg och efter midnatt kunde vi alla sova en liten stund (även Per denna gången)...