Inget regn!

måndag 4 februari 2019

Vardag o dags för projekten igen. Viktoria som skulle kommit igår missade sitt plan från Tanzania o kommer tydligen i morgon istället. Skulle varit på outreeach idag men det fick ställas in eftersom husets bil var trasig så jag o Olivia fick gå till kliniken o räkna piller istället. Väl där så gick vi in i huset med alla läkemedel o det håller en lägre temperatur, så skönt!! Diana var där inne o gav oss 2 olika läkemedel. Den ena sorten skulle vi packa 30 st i varje påse o den andra skulle vi lägga 18 st i varje påse. Hon sa att vi kunde skriva på påsarna efteråt. Vi började o plötsligt reste hon sig o gick utanför dörren. Vi tänkte att hon väl skulle hämta något eller så, så vi bara fortsatte. När vi packat allt klart så hade hon fortfarande inte kommit tillbaka så vi satt där o väntade. Kollade ut men såg ingen. Efter ca 30 minuter så var det någon som satte en nyckel i låset men upptäckte att det naturligtvis var öppet, de blev förvånade när vi satt där inne. Vi sa som det var att vi väntade på att Diana skulle komma tillbaka. ”Hon har gått o kommer inte tillbaka” sa hon???? Hon hade inte sagt ett ord om att hon skulle iväg, himla konstigt när man har folk som sitter o jobbar för sig. Ja, ja. Vi är i Afrika som sagt. Vi frågade om det var något mer de ville ha gjort men de sa att vi kunde gå hemåt, helt ok.
Vi drog oss tillbaka o passade på att gå ner till stranden o traska bort mot alla fiskebåtarna. De torkade de små fiskarna på ställningar, såg ut som typ sardiner/ansjovis fast lite mindre. Träffade på 2 kvinnor som satt o väntade på att bereda fiskarna. De skulle koka en del o fritera en del, sen åka till Lilongwe o sälja dessa i morgon. 2 män höll på att färdigställa en ny båt, de fixade till botten. Ser ut som om de tar en trädstam o bara holkar ur den med en smal öppning o flat botten. Några män satt o lagade ett jättestort nät. Gick tillbaka till huset o pustade ut lite innan det var dags för lunch. Sen lite ny vila innan eftermiddagens aktiviteter.
Jag skulle till biblioteket i byn så jag gick dit en stund. Visste att Zione skulle komma till huset efter skolan för att få hjälp med lite skolarbete så Olivia meddelade mig när hon kommit. Gick då tillbaka efter en stund o satt o kollade in när de räknade matte, för svårt för mig. Gymnasiematte som jag inte gjort förut. Sen spelade vi lite spel o kort innan hon gick hem. Det kom 3 sponsorelever till o höll på med datorerna.
Nu har vi ätit lite mat o sitter här med lite mobiler o annat. Har alltså inte regnat idag, kom nog lite i natt bara.

mammabodil
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige