Creative Corner

tisdag 5 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Svettig natt som nästan alltid. Varmt o soligt när jag o Andres gav oss iväg till Kliniken idag. Dags att räkna piller igen. Det var låst när vi kom fram men vi hittade Diana så småningom. Hon kom med sin dotter på ryggen, skulle vägas mm idag, det var outreach vid kliniken o fullt med kvinnor o barn. Hon öppnade i alla fall o vi kunde fortsätta där vi slutade igår, nämligen skriva på påsarna vi hade packat då. Himla skönt att gå in i ett svalt rum från värmen på utsidan. Svetten rinner utmed kroppen. Önskar vid sådana här tillfällen att man inte hade glasögon, de immar ju igen hela tiden. Jag frågade henne vad som hände igår o hon sa att hon behövt åka till doktorn med sin dotter. Hon hade haft utslag som kliat hela natten o det hade bedömts som någon allergisk reaktion o hon hade fått någon salva så natten till idag hade varit bra. Vet inte om hon var på kliniken här eller någon annanstans. Andres plockade ur några lådor o fyllde upp hyllorna med kartongerna som var i. Sen blev det till att packa Aspirin, Paracetamol o ngn annan gul liten tablett. Diana hade kommit o gått lite men var nu försvunnen så vi sa till några som var utanför huset att vi var färdiga o så gick vi hemåt.
Träffar på folk som hejar o en del vill prata o fråga vad man heter o hela tiden barn som ropar ”asungo” o ”what´s your name”, de vill att man ska vinka o svara naturligtvis. Väl tillbaka så var det att tvätta händerna efter alla piller o barnhänder o sen bara försöka vara stilla. Trots det så droppar det i nacke o från pannan mm.
Lunchdags så småningom o idag var det ris med grönsaker o sallad. Sen dök nästa volontär upp, hon heter också Viktoria o är från Schweiz. Skulle ju kommit i söndags egentligen men det blev missade plan så hon dök upp idag istället.
På eftermiddagen gick vi med Vicky o Sina en bit bort på stranden till en cementerad platta med tak över. Vicky hade satt ihop massa ark till ett stort o ritat Afrika med help2kids över. Vi hade med oss kritor o barnen ritade av sina händer o målade dem o skrev sina namn samt ritade lite annat. Det var ett uppskattat inslag men som vanligt så får man ju inte med sig det man har tagit med sig dit hem igen. Vet inte hur många kritor som bara ”försvann”. Det ritades på pelarna o cementgolvet också. Finns en del konstnärer här med. Vi drog oss hemåt o då hade sponsorstudenterna kommit så det blev lite engelskaläxa samt datoranvändning.
Har nu ätit middag, Andres lagade omelett o stekte upp chilikorv, smaskens. Klockan är snart halv åtta så får väl se om jag löser lite korsord eller annat innan läggdags.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Eva Olsson

Som vanligt så roligt att läsa dina inlägg :)

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan