Storstad

tisdag 5 februari 2019 Hongkong, Hongkong

20190201
Landade i Hong Kong redan klockan 04.15 till en nästan tom flygplats! Snabbt ute men där fick vi vänta! Vår plan var att ta ett snabbtåg in mot stan. Det ”snabba tåget” började inte gå förrän 05.40 och biljett kan inte köpas förrän 20 minuter före, av nån underlig anledning!? Hong Kong har vinter nu så det var förhållandevis kyligt! Bara runt 20 C!
Vi steg av vid en station som hette Olympic och efter lite letande kom vi fram till ”Silka West Kowloon hotell.” Inte i det mest fashionabla området men vi blev väl bemötta och rummet var helt ok. Trötta som drakar gick runt i kvarteren och besökte ”Ladys  Market” som sålde det mesta från kläder och skor, till leksaker och pynt i all oändlighet. I närheten hade matmarknaden brett ut sig på trottoarerna! Kött, grönsaker, kryddor, levande höns, torkad och färsk fisk. Ja fisken var så färsk att den hoppade och spratt, visserligen i vattenkar som hölls fräscha med rinnande färskt vatten.
Kontrasterna mellan Adelaide och Hong Kong är stora. Mängder av höghus (har räknat till 45 våningar på ett som ligger i närheten), bussar, bilar, lastbilar och människor som rusar fram mellan trafikljusen. Modernt i vissa delar men charmig gammaldags i andra delar av stan. Ser många äldre kvinnor på gatorna som drar runt kärror med sopsäckar eller hopsamlade kartonger eller sopar upp skräp.
Efter middag på en kinesisk restaurang i kvarteret dusch och god natt!
20190202
12 timmar senare vaknar vi upp från jetleg! Skönt.
Fram med kartan för att lägga upp dagens rutt. Vi letar oss fram med hjälp av karta och GPS ner mot Jademarket. Inga investeringar trots säljarnas idoga försök. Efter vägen passerar vi fruktgrossisterna! Mängder av frukt från världens alla hörn. På Tempel Street började de så sakteliga förbereda för kvällens nattmarknad. Området nere mot vattnet är mer turistiskt med flotta byggnader och mängder med turister. Det syns att det snart ska firas nyår! Stora scener sätts upp, parader övas och det är avstängt lite här och var!
Vi checkar av ”Walk of Stars, The Clock Tower” och beger oss mot Ritz Carlton och deras Sky Bar som heter Ozone. Baren är tydligen världens högsta bar! Hiss upp till våning 118 och det kändes i öronen. Tyvärr var det lite molnigt men det som skymde utsikten var smogg! Varsin drink kostade vi på oss! Inte prisvärt men vad gör man inte för att slå rekord.
Vi avslutade kvällen med ”På spåret” -
Många steg den här dagen 17 313!!
20190203
Idag tog vi tunnelbanan till Causeway Bay och tittade på alla människor som var ute och shoppade denna söndag före nyårsfirandet. Efter att ha inhandlat ett par Birkenstock gick vi till Peak Tram men vände pga av den enorma kön. På vägen mot Mid Level rulltrappor stannade vi och åt gott på en vietnamesisk restaurang. Rulltrapporna, (ca 800 meter) som förbinder Queens Road och Condult Street är går neråt under morgonrusningen men resten av dagen uppåt! Väl uppe var det bara att vända tillbaka igen. Vi tog trapporna ner och det blev ca 900 trappsteg! Väl nere fyllde vi på med varsin drink..
20190204
Tidigare start idag för att slippa alltför långa köer vid ”Peak Tram”. Efter en stunds köande bar det iväg uppåt. Ända sedan 1888 har bergbanan tagit sig upp till toppen av Viktoria Peak. En 360 graders vy ger en fantastisk utsikt, tyvärr är ju Hong Kongluften tät av smogg så det var lite dimmigt Förr fick endast européer och regeringspersonal bosätta sig här uppe. Anledningen skulle vara den att luften var svalare och friskare och den vackra vyn över staden!!
Vi tog den branta Old Peak Road ner! Cirka 40 minuters promenad nerför å de kändes i benen vill jag lova! Sedan reste vi till Aplui Street Flea Market en marknad för enbart teknik strosade runt och kollade priser men de var ” möe skräp” sedan tog vi oss till baka till hotellet för att vila benen.
20190205
Efter hotellfrukost tog vi tunnelbanan in till Hong Kong och strosade runt på ett köpcentrum. Idag firas det kinesiska nyåret och många affärer var stängda. Elektronik är ”billigare” i Hong Kong pga av att de inte betalar nån skatt. Så det blev en ny telefon till familjens elektronikfreak!!  Ute vid flygplatsen som är görstor fick vi se en liten föreställning av  drakar.

Kerstin & Jonny Andersson
Senast aktiv - från Doha, Qatar