Första skoldagen
Första skoldagen

Vardagen skall ta form

onsdag 6 februari 2019 Adelaide, Adelaide, South Australia, Australien

Hej,
Nu har vi bott i Adelaide knappt två veckor. Skolan har börjat för barnen och Olle har börjat på sitt jobb. Hur har då den första tiden varit? Jo, den har haft sina ups and downs kan man säga.

Glenelg Primary School är en ganska stor men väldigt trevlig skola.  En stor skolgård med många olika lekaktiviteter. Under tak finns deras "gymnastiksal". Ett stort utrymme under tak med ett slags gummiunderlag med olika sporters linjer uppritade. Men inga väggar, bara tak. Trevligt!
Anna började year 3 och har Mrs Jules och Mrs Jas som fröknar (klassen består av year 2-3). Anna har i sin klass en svensk kille som heter Joel. Honom tyr hon sig till väldigt mycket och han är jättesnäll och hjälper henne jättemycket. Överlag går det bar för henne. Hon var lite deppig måndag morgon och tyckte allt kändes svårt, men på eftermiddagen var hon glad igen.
Johan har börjat year 1 och har fått Mrs Carolyne som fröken. Där finns det inga svenska barn, men Johan verkar inte så bekymrad över att han inte förstår något, utan han är glad när jag lämnar och hämtar och verkar ganska nöjd.
Skoluniformerna annamade de med engång, de vill inte ha något annat än uniformen på sig! Även hatt-tvånget (de måste ha hatt med brätte när de är ute och leker) tar de med ro.
Det jag tycker är jobbigt är matlådan... Frukt burk, snacks och lunch... varenda dag... Åhhh vad jag kommer uppskatta den svenska skolmaten sedan!!!!
Överlag så har barnens skolgång gått över förväntan. Då deras läsår började nu så har det varit mycket skoj och lek i skolan. Nästa vecka skall undervisning kickas igång lite mer.

Våra bakslag har bestått i att Olle blev sjuk i lördags i kristallsjukan. Han låg/satt totalt utslagen i sängen. Men efter några epleys manövrar blev det fart på honom igen! På söndag var han i stort sett återställd.
Att bilen pajade idag får väl även det räknas som ett bakslag. På väg till jobbet började bilen skaka så Olle fick be en kollega om skjuts in till sjukhuset. Sedan var det upp till mig att ringa vägassistans, snacka med bärgare, bilmekaniker... Inte riktigt min grej på svenska och definitvt inte på engelska.. Men bilen blev lagad (ett tändstift kanske?? eller något liknande, inte så lätt att hänga med när de berättade) Så en liten löprunda imorgon till bilverkstaden, sedan har vi nog bil igen!

Olle har varit på sitt jobb några dagar och sammanfattningsvis så är det nog bra, tror jag. Rörigt naturligtvis, svagt kaffe som inte är gratis men trevliga kollegor. Han har efter en förmiddag med mottagning insett att handskrivna pappersjournaler inte är att fördra framför elektroniska.

Lite träning blir det för oss. Mest löpning på stranden då det känns ganska häftigt nu i början. Misstänker dock att det snart blir enformigt men vi får väl hitta olika sätt att variera löprundorna,

Inget känns som vardag ännu, men härligt var det när Arvid och Emilia kom med kaffebryggaren så vi äntligen kunde göra redigt svenskt kaffe!