Det bidde ingen klänning, det bidde........

onsdag 6 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Onsdag o då var det mandasi till frukost igen, mums!! Jag o Vicky skulle iväg till Chisomo, förskolan som startar 8.00.Innandess så instruerade jag Andres som skulle åka till Salima tillsammans med Sina för att handla. Han skulle få ta ut lite kontanter i bankomaten, handla lite o hämta min klänning hos skräddaren. Vi gick iväg till förskolan o det kändes som om luften stog stilla, svetten rann.  Lektionerna hade börjat när vi kom men vi hoppade in i var sin klass. Jag var med de äldsta i Ruth´s klass som förra veckan. Idag gjorde de bokstaven ”R”, stora o små. Jag rättade sen o de var riktigt duktiga de flesta. En del vände bokstaven åt fel håll. Sen var det rast på 1 timma igen o efter det så sjöng de o sen skulle de göra vokalen ”O”. De fick sina böcker rättade o flera kom tillbaka o hade gjort ”O” över halva sidan. Antagligen väldigt kul att få en markering för rätt svar o en stjärna eller annat efter. Klockan 11 var det slut o vi o barnen gick hemåt.
Lite slappande på utsidan i skuggan, man blir alldeles slapp i värmen o svettandet. Dricker massa vatten men det vete sjutton om jag varit på toan sen i morse faktiskt. De andra kom tillbaka från sin förskola o vi väntade bara på Salimagänget. Lunchen kom o idag blev det nsima med kött o grönsaker. Handlarna var fortfarande inte hemma. Andres ringde strax innan vi skulle iväg till biblioteket o städa ur det. Han var hos skräddaren o det visade sig att han inte kunnat sy färdigt för tyget räckte inte!! Jaha, vad göra nu? Han sa att han kunde skaffa mer tyg o sy färdigt den tills på lördag. Hmm? Inte mycket o välja på så nu måste jag ta mig dit på lördag o hämta min klänning. I värsta fall får någon annan hämta den sen o skicka hem till mig, men det ska nog ordna sig hoppas jag.
Biblioteket ja, det måste stängas ner för det finns inte medel att fortsätta tyvärr. De betalar ju hyra samt lön till Godfrey som sköter om det. Går nog på ca 1000 dollar om året. Jättesynd för det är verkligen uppskattat. Men Garrett tänker försöka få till någon insamling på help2kids fb-sida eller så för att få ihop pengar att öppna igen. Hoppas att det blir så. Vi hämtade i alla fall alla böcker, bokhyllor mm o städade ut. Kom en liten skur när vi höll på med det, men inte speciellt mycket.
Sen var det dags för mig, Vicky o Viktoria att gå till eftermiddagens aktivitet med Grassroot Socker. Garrett följde med dit också. Vi gjorde några bollekar där de tävlade i 2 lag. Tror det var uppskattat i alla fall.
Har nu duschat o väntar på att vi ska försöka få till en gemensam middag. Får se vad detta ska bli, de pratade om chapata.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige