Ingen outreach idag heller :(

torsdag 7 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Regnade när jag gick upp o det hade det nog gjort nästan hela natten. Avtog innan vi skulle ge oss iväg på våra aktiviteter men pga regnet så blev det inte någon tur till byn som stog i tur för att få besök idag o därför fick vi inte väga barn idag heller tyvärr. Jag, Vicky o Sina gick istället iväg till kliniken för att räkna piller. Mulet o ingen sol men så varmt o fuktigt ändå!!! När vi kom dit så var det låst i pillerhuset o ingen Diana såg vi till. Letade istället upp Mr Fahsani (vet inte om det stavas så) o han var inne på kliniken o delade ut läkemedel till de som skulle ha. Vi tog oss in i detta lilla rum, samma som jag var i när jag var här sist. Han gick ifrån de som skulle ha mediciner o letade upp en stol till o tog fram lite piller som vi kunde paketera. De är så vänliga o bara ler o de som får vänta ännu längre på att få de de ska ha verkar inte heller bli irriterade. Skillnad mot hemma det! Vi hade väl ifrågasatt detta med en gång o bråkat. När klockan var 11.30 så avslutade vi o gick hemåt. Fortfarande hög luftfuktighet o lite dugg i luften.
När man går genom byn så hälsar folk o ser glada ut, barnen ska hålla händerna o följer med hur långt som helst. De spelar skithög musik från vissa små hus där de typ visar film eller så. En get var upphängd i ett träd o höll på att flås o skulle väl bli till mat för någon. Vi kom hem o kunde pusta ut en stund innan det var dags för lunch. Sen blev det lite vila efter maten innan eftermiddagens aktiviteter.
Jag o Andres skulle till förskolan o ha engelskalektioner för skoleleverna som går i typ 8-an kanske. Från början var det 2 st men de droppade in allt eftersom precis som de brukar göra. Vi pratade om verb idag o de fick skriva av meningar o ta ut verben där. Sen blev det lite lek, typ charader, innan timmen hade gått o vi avslutade. En del av eleverna kom kanske 10 min innan slutet så de fick hoppa in där vi var då. Det är så himla svårt att passa tiderna. När vi gick hem så var Olivia o Sina på stranden o hade lite strandaktiviteter. Vi gick fit o var med en stund innan vi gick hemåt.
Skönt med en dusch sen o precis när jag var klar så gick strömmen igen, den gör ju det titt som tätt. Det är tur att de har solkraften som håller lite lampor igång. Vi har nu gjort chipata o stekt samt friterat kyckling. Tillsammans med lite sallad så blir det vår familjemiddag. Olivia gjorde degen till bröden o jag stog o kavlade ut dem tunna, sen stekte hon dem. Ska bli riktigt gott.
Ja, nu är det bara en dag kvar med projekten, sen packdag på lördag o på söndag hemfärd. Inte klokt vad tiden gått fort.

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Angelica Kvick

Tiden går fort! Nu är du snart hemma igen, ska bli kul o ses när du kommer hem! Njut de sista dagarna så ses vi nästa vecka.

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan