Klänningen är i huset!

fredag 8 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Gick upp runt 6 men hade då varit vaken ett bra tag innan. Fortfarande ingen ström o därför inte något vatten nu heller. Gick alltså inte att spola i toan så jag fick vänta ett tag innan jag gick dit. Isaac höll på att ta in vatten i en stor hink o fyllde på toan så jag kunde snart gå in där som tur var. Annette hade sagt att Isaac skulle till Salima idag så han skulle hämta klänningen, så jag gav honom pengar så han kunde betala för nytt tyg o sömnaden.
Jag, Olivia, Andres o Vicky gick idag till Tiyanjane, förskolan, sista gången för min del. De är roliga de små, vill hela tiden peta o känna på en. Känna på skinnet o håret, kolla in halsbandet mm. Idag var jag i klassen med de minsta o de upprepade former bl.a. Sen var det gröt o disk av alla tallrikar o skedar. Man diskar i detta måttligt rena vatten men de är väl så vana vid sina bacillusker så ingen bryr sig.
Promenad hem i värmen efter det o så lite vila innan lunchen som idag var grillad kyckling o stekt potatis samt sallad. Sen ytterligare lite slappande innan vi skulle iväg på vår eftermiddagsaktivitet. Allihopa gick iväg för att ha lite bollekar med Grassroot Socker. Trodde att de spelade fotboll annars också pga namnet men jag tror inte de gör det, inte i någon regelbunden form i alla fall. Idag en lek där det var mycket jagande o springande så man var helt slut sen. Efter en timma gick jag eftersom Annette skulle bjuda på middag. Nu hade Isaac äntligen fått hem klänningen, han hade fått vänta på den innan den var helt klar. Stackars honom o sen började han jobba klockan 17 igen. Nu ska jag prova den i morgon o hoppas att den passar, annars får vi väl se vad jag kan ändra själv.
Har precis kommit hem igen o fått mig en dusch. Idag är det 6 personer från Peace Corps här o firar någons födelsedag. De ska stanna tills på söndag tror jag så huset är fullt. De övriga volontärerna o Toz åker till Lilongwe i morgon efter frukosten, blir kvar där över helgen så sista gången jag träffar dem i morgon. Konstigt vad fort tiden går!

Puss o Kram alla!

Bodil Kvick