Sista dagen i Malawi

lördag 9 februari 2019 Salima, Centrala regionen, Malawi

Ja, då var den kommen då, sista dagen här i Malawi. Lördag idag o då är det pannkaksfrukost. Så gott med pannkaka o nutella. Det hade börjat vräka ner regn igår kväll o fortsatt så under natten, lugnade sig lite ibland o sen vräkte det på igen. Men det hade slutat frampå morgontimmarna o då var det också strömavbrott när jag vaknade. Folket från Peace Corps vaknade också till frampå frukosten. 2 tält hade stått ute under natten, fast det ena hade flyttats in under taket när det regnade så. Men de verkade ha sovit gott i alla fall. Konstigt vad regnet sugs upp i marken fort, måste säkert ha kommit minst 50 mm så som det höll på.
Mina volontärkompisar o Toz åkte iväg till Lilongwe runt 10-tiden. De ska tillbringa helgen där. Provade klänningen så att Annette fick se den, passade riktigt bra. Annette sa att hon hade tänkt att gå till en skräddare i byn o be honom sy en väska till mig av tyget som blev över. Jag satt o förströdde tiden med att lösa korsord o sudoku, har nästan löst klart allt i tidningen jag köpte innan jul.
Runt 12 så traskade jag iväg hem till Annette, hon ville bjuda på mat sista dagen också. Solen gassade o det var dövarmt o svettigt. När jag kom fram så satte jag mig ute i skuggan en stund, för att om möjligt svalka kroppen lite. Gick inte så bra men svettandet avtog lite i alla fall. Satt o studerade hönsmamman som fått 11 små kycklingar i dag eller igår, så himla söta! Pratade lite med Annette o såg på när hon lagade maten. (dödade precis en myra som tagit sig innanför myggnätet). Tänk om vi kunde ta efter lite av det här lugnet som är här, ingen verkar stressa utan det får ta den tiden det tar. Får man vänta på någon så blir man inte irriterad, t.ex. i kön till något. Men det behövs väl bara att man kommer hem så är man inne i det höga tempot igen. Å andra sidan är det svårt att stressa i denna hettan. Fick en ”iskudde” o satt o sög i mig den under tiden, kollade in höns o kycklingar o de små killingarna. Så småningom var maten klar o vi satte oss o åt. Kollade lite på TV o tog det allmänt lugnt. Isaac gick o vilade för han ska jobba i natt igen. De vill att jag ska få med mig av deras eget odlade ris hem till hela min familj, det är från förra årets skörd, tvättat o klart. Så himla gulligt!! Hade med mig min våg så jag kunde väga hinken det var i o det vägde ca 10 kg. Hade kollat min biljett att jag får ta med mig 2 väskor på 23 kg var så nu får jag checka in min ryggsäck också som jag haft som handbagage. Blir till att fundera om. Isaac ska ta med sig det när han kommer till huset i eftermiddag.
När jag skulle till att gå så följde Annette med o så gick vi vägen om skräddaren o där hängde min väska klar att hämta! Så himla fin. Vi sa hej då o jag gick hemåt. Som vanligt så ropas det ”asungo” o man ska vinka till alla barn. Höll på att flyta bort så det var till att byta om till shorts o sätta sig på utsidan med lite vatten. Jag fortsatte med min korsordstidning o började sen flytta över mina väskor o saker till rummet som Olivia har, det är ett eget rum o hon sa att jag kunde låna det i natt om jag ville. Tänkte att det kunde vara bra eftersom jag ska upp o åka iväg tidigt i morgon bitti, då behöver jag inte störa de andra som ska sova ett tag till. Isaac kom strax efter 17 o jag började flytta över riset i plastpåsar istället så jag skulle få ner det i väskorna. Blev 5 påsar, var sin till barnen o en till mig själv. Fick flytta om, allt kunde inte få plats i resväskan.
 Det kom några fler från Peace Corps på eftermiddagen så jag har satt mig i sängen o skriver nu, efter att ha fått en dusch. Allt (nästan) packat o kläder för resan framtaget. Alltid svårt att veta vad man ska åka i eftersom det är så varmt men man kommer hem till kylan. Andrew kommer o hämtar runt 07 i morgon bitti så jag får upp o vara klar till dess. Flyget från Lilongwe går inte förrän 14.20 men jag kan lika gärna sitta på flygplatsen o vänta som att sitta här o bli genomsvettig. Får försöka få lite o äta där innan, blir ju ingen frukost här.

mammabodil
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Evelina Hedberg

Välkommen hem ❤️

Postat av Eva Olsson

Det har varit så roligt att läsa dina dagboksinlägg och följa dina upplevelser. Förstår att du kommer att sakna Afrika, det gör jag fast jag bara har varit på två resor. Välkommen till Sverige och vintern Kram Eva

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

0 Bilder 10 Besökta platser 32 Dagböcker Till resan